torsdag 3 januari 2013

Inget försvinner

Photo: Nothing ever goes away until it has taught us what we need to know. (Pema Chödrön)

Det är min erfarenhet.Vi får läxor av livet som vi behöver ta tag i. Så länge vi inte gör det så kommer vi inte att komma förbi vissa hinder eller mönster som upprepar sig. Låter det flummigt? Men det är det inte. För mig handlar det om personlig utveckling och om att lära sig hur man exempelvis hanterar olika sorters situationer och människor. Så länge vi inte tänker igenom hur vi ska bete oss för att det ska bli lättare för oss, så kommer vi att möta samma typ av människor och händelser som vi stör oss på och som tar negativ energi. Hela tiden. Tills vi lärt oss.  Men när vi lärt oss läxan, då finns de inte där längre. Troligen finns de där, men vi märker dem inte.

4 kommentarer:

  1. Den köper jag. Flummigt är det inte. Livet består ofta av väggar/murar som vi måste ta oss förbi. Ibland får vi klättra över,ibland gå runt och nångång kan vi vara tvingade att klättra över. Livet kanske t o m lär oss att vi ska sätta blommor och buskar runt muren och lära oss leva med den.
    Jag hoppas att jag tolkade bilden rätt.

    SvaraRadera
  2. Ligger en hel del i det du skriver!!! Trevlig helg kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Är det Kaj Pollak som sagt att ingen kan tvinga en hur man ska tänka, utan vi väljer det själv. Ungefär nåt sånt. Han menade att vi styr själva hur vi ska reagera på vissa händelser och människor. Väljer vi att inte reagera så där ja då är det ju inget problem längre och det låter ju bra :) Ursäkta mig, jag kan minnas hans syn på det hela fel för det var länge sedan jag hörde det.

    Kram Ann-louise

    SvaraRadera
  4. Ulf: jag det tycker jag att du gjorde på ett bra sätt. Ann-louise: tror också jag läst att Kaj Pollak sagt så, han är en klok person tycker jag.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla