tisdag 22 januari 2013

Tjuvaktiga skator

för någon vecka sedan var mor min och jag och handlade. Jag gillar att skanna varor själv, men mor min vill göra som hon alltid har gjort. Har skannat i många år och aldrig missat en vara. Är så glad att detta finns, så smidigt att slippa packa upp och packa ner och stå i kö. De få gånger jag får avstämning i kassan tar jag gärna eftersom jag sparar så mycket tid och energi alla andra gånger.

Vi traskade runt en stund och som vanligt försvinner mor min som en vessla bakom hyllorna, tror det är en jetmotor på rollatorn som startar när vi kommer in i en butik. Mer än en gång har jag funderat att efterlysa henne i receptionen. Det enda som avhållit mig från att göra det hittills är att det kanske skulle låta lite fånigt om jag efterlyser min 85-åriga mamma:-)

Hittade henne sittandes på rollatorn vid knäckebrödshyllan. Illröd i fejset. För ullkappa och varm mössa måste vara på. Övertygade henne om att ta av mössan och lägga den i korgen i rollatorn så jag skulle slippa kånka både på en av värmeslag avsvimmad mamma, en rollator och min egen kundvagn.

När vi handlat klart ställde mor min sig i en vanlig kassakö. Jag fick avstämning. Och hade skannat in dyrare varukassar än jag tagit. Vilket ger 1 plus till mig. Men. Jag hade glömt en burk musslor. 1 minus till mig. Pinsamt och onödigt, men jag betalade och bad om ursäkt och tänkte att det var tur att jag inte köpt oxfilé och glömt skanna den. Och tröstade mig med att en som vill stjäla nog inte skannar in dyrare saker än de köper (mina varukassar) och var nöjd med det.

Under bilresan hem berättade jag förstås för mor min vad som skett.
Dagen efter pratar jag med henne i telefon. Då säger hon att när hon kommit hem dagen innan hade hon letat efter batterierna som hon visste att hon köpt. Hon kom fram till att hon glömt packa ner dem i kassen och tänkte inte mer på det. Förrän hon skulle ta upp sin mössa från korgen i rollatorn. Under den låg batterierna!

Dagen efter var det en rubrik i lokaltidningen "Par på stöldturné infångade". Min man skrattade gott och sa att det nog var mig och svärmor de menade:-)

2 kommentarer:

  1. Ramlade in från Ulf och Nelson och är mycket tacksam för det! (Lockades av skatorna i rubriken kan erkännas...)
    Tack för ett gott skratt att starta dagen med!
    Och du - jetmotorer på rullatorer känner jag igen...

    SvaraRadera
  2. Haha, vilket härligt par ni var sedan. ;) Jag tror nog att det där har hänt oss alla någon gång. Att en vara har glömts kvar i vagnen och inte blivit betald. Det är mänskligt att missa.

    Däremot minns jag från min tid i ungdomen som butiksanställd hur fräcka människor kunde vara i sina planerade stöldförsök inne i en butik. Varje morgon innan affären öppnades gick vi anställda en runda för att se att allt såg ut som det skulle. Dvs inga kakpaket som öppnats och nallats ur, inga nylonstrumpor som stulits ur sina paket (den förvånade mig alltid) och liknande. Det var en hel del som försvann varje dag. Helt galet!

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla