måndag 21 januari 2013

Javisst, det där är ju jag!

Läser en bok som heter "Drunkna inte i dina känslor" och redan efter två sidor kände jag: jaaaaa, det där är ju jag. Nu förstår jag äntligen mig själv!

Boken handlar om HSP, Highly Sensitive Persons. På svenska medfödd extra känslighet eller som författarna skriver "stark-skör". De beskriver en massa olika symptom/egenskaper och jag känner igen mig i det mesta. Att pendla mellan kraft och kraftlöshet. Att bli helt uttröttad när det är för mycket stim runt omkring. Att känna in hur andra människor mår eller stämningen i en grupp - antingen jag vill eller ej.  Vi är ca 15 - 20% av den totala befolkningen som fungerar så här.

Det är så otroligt skönt att inse att jag inte är ensam om att vara extra känslig. Vilket är lätt att tro. Vad jag vet är det inte så många som pratar om detta. Kanske för att det upplevs som "skämmigt" att vara känslig?
Enligt forskaren och psykologen Elaine Aron så finns detta drag, att ha en särskild observations-förmåga, även hos djur. Man tror att det är en överlevnadsstrategi att vissa individer tänker lite mer och längre än andra. Som HSP (djur eller människa) är man mer observant, kan förutse problem, ana en fara och kan varna för fiender.

Jag har flera gånger fått höra att "du är före din tid/för tidig för oss" i sammanhang där jag på mina olika arbetsplatser förutsett vad som ska komma. Organisationer som inte varit mogna att se och jag som frustrerad fått se på och inse att ingen lyssnar. För att något eller några år (eller bara månader) senare se det jag förutspådde hända. Det känns inte alltid bra att vara budbärare kan jag lova, de flesta är inte särskilt tacksamma:-). Om de istället hade lyssnat, så mycket tid och energi de hade sparat, tänker jag.

Förstår också varför jag ibland bara måste ta en paus. Stänga av. Bara vara. Varför jag ibland inte alltid klarar att gå på den där festen som "alla" ska gå på. Varför jag kan bryta ihop och vara ledsen för att nästa dagen vara stark och driven igen. Stark - skör. Vilket fint ord tänker jag. Ett ord som på pricken beskriver mig.


4 kommentarer:

  1. Det var nästan otäckt att läsa (om du förstår vad jag menar.)

    SvaraRadera
  2. Låter som en bok för mig!

    SvaraRadera
  3. Jag är likadan! Jag blev så glad när jag hittade begreppet och läste om det. Det var en "ahaupplevelse" och förklarade mycket i mitt liv.

    Kram Nina

    SvaraRadera
  4. Jag beställde boken igår via nätet och ser fram emot den. Tack för tips!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla