söndag 5 juni 2011

Asta löptränar och jag cyklar

har länge tänkt börja löpträna Asta genom att cykla med henne. Försökte lite grann förra året men då var hon för ung. Stora hundar måste vara minst ett år innan man motionerar dem för mycket, eftersom det tar tid för dem att växa klart. När vi testade förra året var hon mest rädd för cykeln.

Önskar förstås att jag hade ork nog att springa fort med henne, men det har ju nu inte så då får det bli cykel istället.
Cykeln pumpad, Asta och L redo för en spångmarch

För att vänja henne så sprang yngsta dottern L (hon orkar!!) med Asta och jag cyklade bredvid.  I början var hon lite konfunderad men efterhand så sprang hon på utan att kolla på mattes cykel hela tiden. När vi kommit någon kilometer så vände vi och efter en stund tog jag över kopplet och cyklade med henne. Hon sprang hur fint som helst och vi ökade farten så vi kom en bit före L.

Då ropade dottern på mig att jag "skulle stanna till en stund medan det funkade bra,  så att Asta kunde få beröm". När Asta hörde ordet "stanna" så tvärstannade hon:-). Tänk om hon alltid lyssnade så bra på mina kommandon...Jag fick i alla fall kasta mig av cykeln för att inte stupa i backen. När ca 37 kg hund tvärstannar då blir det nämligen stopp.

Vi ska träna några fler gånger innan jag vågar mig på att cykla iväg ensam med henne. Men kul  var det i alla fall!

Vattenpaus för löparen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla