torsdag 9 juni 2011

Webben ett hinder

svärmor ska flytta, och jag skulle hjälpa till att göra flyttanmälan av bl a telefonen. Gjorde ett första försök i går kväll. Går in på Telias hemsida och försöker se var man gör flyttanmälan, men jag har nog fel på synen för någon sådan rubrik finns inte. Så jag får använda "sök". Hittar rätt ställe och ser att det är 100 kr billigare om man gör anmälan där istället för att ringa.

Börjar fylla i alla uppgifter och det går bra tills jag kommer till "fyll i f g hyresgäst telefonnummer", som jag inte känner till. Det står också att om man inte vet det kan man skriva personens namn. Vet inte det heller. Kommer inte förbi de fälten. En stilla undran - hur gör man om ingen bott i lägenheten tidigare....?

Min man ringer fastighetsbolaget idag och får uppgiften vem som bott där, han hade ingen telefon. Går in på Telias hemsida ikväll, och får än en gång använda "sök" för att hitta.

Kommer till samma fält som igår. Hoppar över telefonnummerfältet och fyller i namnet på f g hyresgäst istället. Men inte tusan kommer jag vidare. Får ett nytt felmeddelande. Ibland är verkligen webbformulär ett hinder istället för en hjälp!

Så imorgon måste vi ringa Telia för att göra flyttanmälan. Men de ska sannerligen inte få 100 kr extra för det samtalet. Svärmor kan väl inte hjälpa att föregående kund inte hade någon telefon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla