måndag 27 juni 2011

Ett gäng hackers

har ställt till rejält med oreda och skapat kostnader för bl a Sony hörde jag på radion. De hade bland annat lagt ut hemliga uppgifter från CIA.

Jag tror att det behövs hackers! De fungerar som en slags kvalitetskontroll på de datasystem och säkerhetssystem som finns. Då menar jag hackers som hackar för att visa att de kan. Som egentligen inte har något "ont uppsåt", men som självklart kostar en massa pengar på grund av det som de ställer till.

Idag finns det mesta om oss i datorerna. Fel använt skulle dessa uppgifter kunna ställa till med katastrofer. Både för länder men också för enskilda människor. Så lätt för någon med ont uppsåt att sortera ut ex vis oliktänkande. Behövs bara en knapptryckning. Så lätt att sortera ut människor som sökt vård av olika anledningar och döma dem som "ej arbetsföra" osv. Med några få knapptryckningar finns det mesta där, lätt att samköra med diverse register.

Vi är egentligen väldigt naiva som lämnar ut våra personnummer i alla sammanhang. Bättre "nyckel" kan man knappast få för att sammanställa någons liv och leverne.

Det jag gillar med hackers (alltså de som knackar sig in och lämnar ett avtryck på strategiska ställen, typ "mr X" har varit, här för att sen försvinna. Jag försvarar inte virusspridare!) är just att de bevisar att systemet inte håller. Och att vi andra ska vara lite mer skeptiska.

1 kommentar:

  1. Det är sant! Att ha någon anställd som skulle kolla sådant är aldrig detsamma. För en som verkligen vill olovligt in i systemet har en annan drivkraft än sin lön.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla