fredag 26 oktober 2012

Makt berusar

det har jag vetat länge. Men jag förstår inte riktigt varför man blir så "fartblind" som vissa blir, bara för att de anser att de har makt.

Det är nämligen så, att i min värld är alla lika. Ingen människa kan eller ska ha makt över en annan människa. Däremot kan man ibland ha olika yrkesroller där vissa personer har mer mandat än andra när det gäller att fatta beslut som rör pengar. På något sätt tycks då vissa tro att det där mandatet även rör makt över medarbetare eller kollegor. Inget kan vara mer fel. Tvärom är det så att man tror att man är stor på jorden, så ska man handskas mycket varsamt med andra. För annars är risken att man tar sig makten att förstöra och förgöra. En makt som jag i alla fall inte vill ge någon annan.

Igår råkade jag ut för en mycket obehaglig överraskning. Egentligen två. Först fick jag ett mycket tråkigt besked om en kollegas familj. Fem minuter senare ringer telefonen och jag blir totalt utskälld av en kollega på grund av ett misstag jag hade gjort. När jag skriver utskälld så innebär det mycket hög röst, sarkastiska och spydiga kommentarer, ännu mer höjd röst och så vidare. Ja, jag hade gjort fel, klantat mig eller vad man nu vill kalla det. Är fortfarande ny i jobbet och har verkligen inte koll på precis allting, det är jag väl medveten om. Men jag jobbar på så gott jag kan och gör inte medvetet fel.

Dessa båda händelser gjorde mig en stund väldigt liten på jorden. Som tur är min närmaste kollega en mycket bra person. Hon satt med mig och lyssnade och talade sedan om var det verkliga problemet
fanns enligt hennes sätt att se det:-). Efter en stund när jag lugnat ner mig, kunde även jag tänka mer rationellt och då kom jag tillbaka till det som står i början av detta inlägg, och som är min sanning. Ingen ska få ha makt över någon annan människa. För när makten kommer in då slutar vi vara lika mycket värda.

Läste några fina rader på Facebook senare igår som passade in på min dag: "My strength did not come from lifting weights. My strength came from lifting myself up when I was knocked down".

4 kommentarer:

  1. Ju högre upp man kommer ( även när det gäller makt )...desto ondare gör det när man faller ner igen.

    SvaraRadera
  2. Maktmissbruk står för allt jag tycker illa om. Min nya chef tex.

    SvaraRadera
  3. Personer som skäller, höjer rösten och hotar.....tappar jag tyvärr respekten för. Sådana personer ska inte ha positioner där de kan bestämma över andra.
    En bra ledare får sina medarbetare att växa....
    Om man har begått ett misstag så rättar man till det i samförstånd, en utskällning är ett större misstag, enligt mig.

    SvaraRadera
  4. gapskrikor vill trycka ner andra för att försöka visa för tredje part att "jag skällde minsann ut hen efter noter" och på så sätt få applåder. TROR den personen.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla