tisdag 16 oktober 2012

Vi slänger mat!

Idag är det den internationella världshungerdagen. Det finns 1 miljard människor runt om i världen som inte får äta sig mätta varje dag. Och i Sverige vi slänger hela 25 procent av den mat vi får och köper. Vet vi om hur bra vi har det.......?

Jag har hört att det är så illa att vårt luktsinne håller på att försvagas för vi använder inte våra näsor till det som de ska användas till - nämlligen lukta och känna om något luktar bra eller dåligt. Vi litar så mycket på "använd före"-stämpeln att vi slänger utan att smaka.

Höjden av dumhet är att till och med konservburkar har en sådan där stämpel. Konservbukar!!


2 kommentarer:

  1. Hemma hos oss försöker vi slänga så lite mat som det är möjligt. Vilken vacker tanke om att hösten är en andra vår och att löven på hösten har samma skönhet som blommor har på våren.

    SvaraRadera
  2. Visst är det helt galet. Jag och min man har som vana att äta upp det som börjar bli gammalt. Det går det helt utmärkt att äta vissa saker som mjölkprodukter efter bästföredatum. Det är ju "bäst före" det står och inte "förbrukas före". Men barnen har svårt för att lita på att de kan äta sådant som bästföredatumet har passerat och väljer att öppna nya förpackningar. Det blir att jag och min man får äta upp det som de inte vågar äta. Jag förklarar för dem men de vill inte förstå (det smakar säkert godare med nya produkter). Jag tänker mig att den dagen de flyttar och ska betala själva så äter de upp det gamla före de öppnar nya paket. Men här hos oss är det inte mycket som går till spillo. Vi använder det som blir över i middagsmaten. Då har barnen ingen aning om att bästföredatum har passerat. Då går det bra att äta.
    kram!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla