tisdag 2 oktober 2012

Nej Ikea - det är inte ok

att ta bort alla kvinnor från bilderna i er katalog! Visst ska man ta hänsyn till olika kulturer, det är viktigt om man ska kunna samsas på här på jorden. Men diskriminering ska vi inte ta hänsyn till!

Ikea har ett så pass starkt varumärke att de faktiskt skulle kunna göra en positiv markering i ett sådant här fall genom att inte redigera bort kvinnor på sina bilder.

Jag är väldigt förtjust i Ikea och besöker ofta deras varuhus för att få inspiration. Men detta står jag inte bakom. Har läst att de gjorde en markering i Italien där det var diskussion om homosexuella. I det fallet valde Ikea att ta fram en annons med två män - hand i hand - med en stor Ikeakasse väl synlig. I detta nya fallet har de till och med redigerat bort en av sina kvinnliga designers från en bild. Vad sänder det för signaler till deras personal?

Människors lika värde ska vi inte kompromissa med oavsett kultur.

5 kommentarer:

  1. Tycker att det är fullkomligt knäppt. Hur ska jag förklara det för mina barn när de ser i tidningen att IKEA raderat kvinnorna?! Vad kan jag säga som låter vettigt när det inte ens finns något vettigt med det. Kvinnosynen är inte vettig, lika lite som att IKEA går med på det.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. IKEA ska skämmas!
    Bra att du skriver om rosa bandet! :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tycker som du att det är helt ofattbart att IKEA som är så stora väljer att vika sig i en sån viktig fråga som diskriminering - de har ju alla möjligheter i världen att jobba för en förändring - pinsamt faktiskt!!

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  4. Jag reagerade också på det inslaget, men man har ju inte alla fakta. Fast
    det blir ändå som att gå emot sin egen policy.....
    Om all kvinnlig personal på Ikea var klädd i burka hade det ju varit en annan sak ;)
    Svar: Det är tur vi är bra på olika saker, man behöver inte vara bra på allt :)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla