måndag 1 oktober 2012

Rosa bandet - så viktigt

har köpt det här fina armbandet idag. Finns på Lindex och kostar bara 100 kr. Jag köpte mitt i en butik men det finns även här: Lindex webbutik. Har även som jag alltid brukar, köpt tygbandet, finns bl a på Apoteket. Det är en så oerhört liten sak att göra, men betyder väldigt mycket för forskning och som stöd till drabbade.   Har du inte redan köpt ett, så gör det. 100 kr är vad en biobiljett eller 3 påsar chips eller en flaska vin eller......kostar.
82,4 procent av Cancerfondens intäkter går till ändamålen forskningsfinansiering samt opinion och kunskapsspridning. Det betyder att 17,6 procent används till insamling och administration. Därmed är Cancerfonden en av Sveriges effektivaste insamlingsorganisationer. Så vi kan lugnt ge dem ett bidrag och veta att det hamnar där det gör bäst nytta.


De flesta vet säkert att sedan 10 år tillbaka under oktober färgas hela Sverige rosa, med hjälp av företag, föreningar och privatpersoner som vill engagera sig i kampen mot bröstcancer. En riktig kul grej tycker jag är Ahlgrens bilars "rosa rattar". Underfundigt och smart namn! 

2011 samlade Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj in 45 miljoner kronor. För mig känns det väldigt viktigt att vara med och bidra, speciellt med tanke på att jag har flera nära vänner och släktingar som drabbats.

Du väljer väl också ROSA?



4 kommentarer:

  1. Köpte rosa bandet påsar när jag handlade på ICA. Känns bra att kunna bidra! Vi bidrar i försig mest till Hjärt och Lungfonden men alla dessa insamlingar känns så oerhört viktiga!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Viktigt att bli påmind! Får bli en påse rosa rattar:-)
    Kram Helen

    SvaraRadera
  3. Mycket viktigt. Bra att du skriver om det.

    SvaraRadera
  4. Fint armband! Ska gå till Lindex och köpa ett jag också. Det lilla rosa köper jag varje år :)Bra att du skriver om detta!
    Kram.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla