söndag 28 oktober 2012

Raggmunk och stekt fläsk

visst är det GOTT!! Det var dagens söndagsmiddag och de två barnbarnen och deras mamma (vår dotter) som var här på lunch åt så det stänkte runt öronen. Och det gjorde vi också.

Kanske simplet att ha raggmunk en söndagsmiddag, men jag väljer att laga det som jag är sugen på, inte det jag "borde". Igår kväll lagade jag en älgstek till middag. Det var också gott:-)

Älg

Min pappa var alltid med på älgjakt när jag växte upp. Han jagade rådjur också, men det köttet är jag inte så förtjust i. Så älg hade vi gott om hemma, och vi åt det oftare än vi åt nötkött. Nu när pappa inte finns mer så får vi ändå chansen att köpa lite älgkött av en av hans gamla jaktkompisar som är "still going strong". Det blir dock inte mycket kött vi får tag i, så när vi äter det så är det alltid lite extra festligt.

Jag passar på att ha höstlov några dagar nu. Var ledig i fredags och ska vara ledig imorgon. Skönt att bara kunna vara ibland. Idag har vi bestämt att vi ska måla om i köket. Både köksluckor och väggar ska få ny färg. Det blir troligen samma grå färgskala som vi har i hallen. Ljus, ljus grå luckor och lite mörkare på väggarna. Vi ska fundera och planera lite. Tror det kan bli väldigt ljust och fint när det blir klart.

5 kommentarer:

  1. Jag är en sån som bedömer folk efter vad de äter för mat. Gillar de raggmunk och fläsk är de för evigt inskrivna i min bok över personer som det går att lita på. Du får finna dig i att ha stigit ytterligare i graderna över mina bloggfavoriter.
    Hoppas att du får några sköna lediga dagar.
    Ulf

    SvaraRadera
  2. Raggmunk och fläsk låter som en utmärkt söndagsmiddag tycker jag! Här kokade vi en stark köttfärssoppa men chili och åt vitlöksbröd och ett glas öl till:)
    Ha en fin vecka! :)

    SvaraRadera
  3. Raggmunk och fläsk simpelt, där har du fel.
    Riktig husmanskost är kalas, tänk kåldolmar,
    rotmos och fläsklägg.... då är det kalas!
    Håller dock med om rådjurskött, det gillar inte
    jag heller.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Raggmunk låter bra men fläsk har jag slutat med...jag är också hemma och vilar upp mig.

    SvaraRadera
  5. Gud så gott med älgstek, det är tyvärr sällan jag äter det men vi har ett par vänner där maken i huset jagar och har vi tur så får vi en smakbit där ibland. Skönt med lite extra ledigt också det unnade jag mig med ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla