måndag 26 juli 2010

Dags att gå till jobbet


tre veckors härlig semester är nu slut och det är dags att gå tillbaka till jobbet igen. Känner mig inte helt motiverad just nu, men snart är de vanliga rutinerna på plats antar jag.

Vi var stödfamilj åt en liten kille i ca 5 år. Från han var 7 år till 12 år så var han hos oss varannan helg. I hans "hemmaliv" var det fullt upp hela tiden, på gränsen till för aktivt. Hos oss var det lugnt. Ibland tyckte han det var tråkigt. Då brukade jag säga till honom att man nog måste ha lite tråkigt ibland för att förstå och uppskatta när man har roligt.

Det är säkert samma sak med jobb och semester. Man kan kanske bara uppskatta ledigheten fullt ut om man har ett jobb att gå tillbaka till. Det jag gillar bäst med semestern är att slippa ha klocka på sig. Att inte vara inrutad och schemalagd hela tiden. Jag går och lägger mig när jag är trött, inte vid en viss tid för att orka jobba dagen därpå. Jag stiger upp när jag vaknar, inte för att väckarklockan ringer. Äter när jag blir hungrig och så vidare. Det är mindfulness för mig. Lättare att vara här och nu när outlook-kalendern inte styr varje timme.

Nu börjar solen skina igen, efter helgens ösregn. Sommaren är inte slut, bara för att semestern är slut, visst är det härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla