söndag 11 juli 2010

En vecka i Danmark





Nyss kommit hem från en härlig vecka på Bornholm. Vi har tillsammans med våra döttrar, svärsöner och barnbarn bott i ett fantastiskt hus, väldigt nära till havet. Hela veckan har rullat på i ett avslappat tempo (jo jag vet U att det är jobbigt med en 1-åring men trots det:-), alla har hjälpts åt med det vardagliga och det har blivit tid för både bad, fotbolls-WM (där jag egentligen bara stört genom att ställa dumma frågor om exvis varför de alltid har kortbyxor på sig, om de verkligen inte har supsensoarer och andra knepiga frågor från någon som är totalt ointresserad av fotboll. Roligaste med det är bläckfisken Paul som spår vinnaren) shopping och fiske. Stolt svärson fiskade upp en laxöring på drygt 3 kilo när han var ute på fisketur en eftermiddag. Den blev en underbart god kvällsmat och räckte gott och väl till oss alla.

Mindre kul var det när min äldsta dotters bil gick sönder. Men det löste sig det också på ett bra sätt, verkstaden ställde upp direkt och fixade det hela.

Minsta barnbarnet har tränat sig i att gå själv, hon har blivit "coachad" av äldsta barnbarnet. Äldsta barnbarnet har simmat utan simägg. Näst äldsta barnbarnet har vågat lyfta upp benen från botten och göra bentag och näst yngsta har ett otal gånger blivit kastad flera meter upp i luften för att sen landa med ett plask i vattnet.
-Du bottnar ju inte I, sa jag. -Nej, sa hon med ett flin och försvann under ytan. För att sekunden efter dyka upp glatt leende. Framsteg värda att notera alltså.

Själv har jag tillbringat en hel del tid i skuggan. Dels för att det är så skönt och dels för att jag får solexem som kliar något vansinnigt när jag är i solen. Har självklart varit på stranden också och faktiskt badat, trots att jag med åren blivit en riktig badkruka. Som står och skvätter vatten på armar och mage innan jag försiktigt lägger mig bakåt i vattnet. Fy tusan för att bli blöt på magen först! Klar tantvarning...

Barnfamiljerna har ju tillbringat en hel del tid på stranden medan jag och maken åkt runt lite på ön. Bornholm är så underbart vacker och mysigt. Man behöver inte åka mer än ett par kilometer så kommer man till nästa by. Som har ett rökeri, ett café och ett snabbköp (modell mycket litet varuhus). Jag älskar småskaligheten. Försökte lära familjen att räkna på danska. Men lyckades inte helt. Själv fattade jag principen en sen kväll efter många öl på en pub i Odense med mina dåvarande danska kollegor. Det finns en logik men den är konstig. Att t ex halvfems är 90 är kanske inte helt självklart;-)

En dag firades makens födelsedag. Han fyllde år redan i februari och döttrar med familjer gav honom då ett "presentkort" att utnyttja på Bornholm. Champagne till frukost. En härlig picknicklunch som avslutades med en trevlig grillkväll. Och vi, jag fick också åka med på ett hörn, kunde bara koppla av och njuta.

Hade med mig en inköpslista från mor och far. De har säkert besökt Bornholm 30 gånger men börjar nu bli för gamla och orkar inte längre resa. Men de vet precis vad de vill ha:-) Det gav mig bra tillfällen att övertyga maken om att jag också behövde shoppa lite.

Varje kväll kl 5 i 8 så bänkade äldsta dottern U och jag oss framför TV:n för att kolla morgondagens väder. Jag vet egentligen inte varför, för vädret var ju jättefint hela tiden. Under tiden var yngsta dottern L med make ute på sin dagliga en-milsunda. Spänstigt var bara förnamnet.

Vi andra gick en halvtimmesrunda varje kväll för att söva minsta barnbarnet. Sista kvällen packade vi varma pommes frites och begav oss till stranden för att grilla korv och marschmallows. Korven blev god, men "marchmallowsen" blev bara kletiga. Såg inte alls ut som de gör i amerikanska filmer. Men de gick ner ändå.

Nu är vi ialla fall hemma igen i ett supervarmt hus i en supervarm by. Alla fönster står vidöppna och släpper in mer värme, även om det fläktar lite grann. Väskorna är delvis uppackade, tvättmaskinen går för fullt och hundarna är hämtade från hundpensionatet där de tillbringat sin vecka. Tror att valpen snart börjar löpa och då är 10 000 kronorsfrågan - är den gamle hanhunden för gammal att bry sig....Skulle inte tro det. Så hur i hela friden ska vi hantera detta? Ska jag och valpen flytta ner i källaren i 3 veckor? Just nu skulle det nog bara vara skönt, så varmt som det är. Vi vill inte ha valpar. Så nu gäller det att tänka till, eftersom vi inte gjort det tidigare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla