tisdag 20 juli 2010

Rakning

lite märkligt att värderingar kan förändras så pass mycket på ganska kort tid. De kvinnor som väljer att inte raka sina ben idag, ses som underliga och osexiga. Reklamen visar oss bilder på kvinnor som ligger och kramar en man och en text som säger att ljuvliga stunder får du med nyrakade ben. Män kan ju välja om de vill raka sig eller ej, men det kan inte kvinnor längre göra.

Om man dessutom skulle välja att inte raka sig under armhålorna eller bikinilinjen, ja då är man nog en riktig snusktankt. Funderar på varför. Håret på kroppen har vi säkert fått av någon bra anledning precis som alla andra delar av kroppen. Varför har det blivit så äckligt med något som var naturligt för sådär 25 år sedan? Är reklamens makt så stor att vi slutar accepterar det naturliga i tillvaron?

Varför får vi människor inte lukta något annat än deo och parfymer? Självklart tycker jag man ska duscha och tvätta sig och sina kläder. Inpyrd svett är inget vidare trevligt. Men under tiden man tränar - får man inte svettas då? Är inte också det egentligen helt naturligt. Även här är reklamens makt enorm.

Jodå, jag rakar mina ben. Inte så ofta på vintern som på sommaren. Och ett och annat skäggstrå på hakan rycker jag också bort. Jag bara funderar på varför jag gör det....;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla