torsdag 1 juli 2010

Social kompetens

kan man fundera på vad det egenligen innebär. För mig innebär det bland annat att man hälsar på sina kollegor på arbetsplatsen. På vårt företag så finns det folk som tittar rakt på en och bara går förbi, trots att man säger "hej" eller "godmorgon" till dem. Det handlar inte om blyghet för blyga personer brukar titta bort eller vika undan med blicken. Det handlar inte om att de är stumma och inte döva, det vet jag bestämt. Så vad handlar det om? En form av härskarteknik typ "jag ser dig men jag skiter i dig, du är totalt ointressant för mig"? Hur svårt kan det vara att klämma ur sig ett vanligt enkelt hej??

Jag är (som tur är?) inte ensam om att bli bemött så här, då hade jag nog benämnt det som mobbing. Tänk så enkelt, billigt och givande ett litet leende kan vara. Det gör inte ont. Och det skapar lite värme.

Det är nog egentligen mest synd om dem.

1 kommentar:

  1. Ja, det är dem det är synd om. Märkliga rädda människor. Tänk om alla kunde se hur mycket ett hej är värt!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla