fredag 2 juli 2010

Semester!!!


Nu har min semester börjat. Tjuvstart några timmar innan arbetsdagens slut, men å andra sidan skulle jag börjat min ledighet redan igår kväll. Men ett möte som jag inte ville missa idag satte stopp för de planerna. Nu skiner solen, det är varmt. Det är alltså perfekt semesterväder! Snart ska maken och jag åka och ta en glass i solen på det mysiga lantcafét en kilometer från vår lilla by.

Semesterkassan krympte en del idag. Avgassystemet på bilen pajade igår. Snabb service av "vår" bilverkstad fixade det hela men det kostade 3600 kr. Men vad gör det, det är semester så vad skulle jag haft de pengarna till om jag inte lagt dem på bilen istället;-)

Nu ska jag sätta mig i solen en stund och bara njuta av känslan att ha 3 veckors ledigt från jobbet. Ingen jobbmobil ska vara på, så tillgänglig vill jag faktiskt inte vara. Det brukar ta ett tag innan man kommit in i ledigheten och då vill jag inte bli "avbruten" i den känslan av att min jobbmobil ringer.

Det är egentligen helt sjukt att man ska vara så tillgänglig hela tiden alltid. Så många som tror att de faktiskt är sina jobb. Att det är deras identitet. Har man bytt jobb några gånger så inser man vad lite man betyder när man slutat. Att ingen är oersättlig. Så är det bara, och så ska det vara. Men det ger också distans till hur man bör se på sitt jobb. Men engagemang och intresse. Men på arbetstid, inte på semestern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla