fredag 30 juli 2010

Att läsa böcker

har alltid varit min tillflyktsort, mitt sätt att koppla av och ett bra sätt att allmänbilda sig. Jag läser det mesta: deckare, fackböcker, romaner - gärna historiska, självbiografier med mera.

När jag ska sova läser jag oftast Harlequin-böcker. Såna som "finkulturisterna" rynkar på näsan åt men det struntar jag i, för det är en typen av böcker som får min hjärna att varva ner istället för att varva upp. Böcker som jag kan läsa och glömma lika fort. För mig ligger det nämligen ingen värdering i vad som är fint och korrekt att läsa eller vad som inte är det. Det viktigaste är att läsa. Oftast har jag två eller tre böcker på gång samtidigt. En "skräpbok" att somna till, en fackbok och en deckare som jag inte vågar läsa innan jag ska sova.

När jag var barn så var jag rätt mycket ensam. Dels under alla somrar som vi tillbringade i vår sommarstuga och där fanns inga kompisar men även hemma eftersom jag under småskolan var "hack-kyckling" (idag kallas det nog för mobbing). Jag gick , då som nu, ofta min egen väg och följde inte flocken bara för att följa. Vilket gjorde att de som följde flockledaren oftast bara lekte med mig när de var ovänner med henne.

Så jag vet vad det innebär att vara ensam och utanför. Och därför har alltid böcker spelat en stor och viktig roll för mig. Med hjälp av "Borta med vinden" drömde jag om den stora kärleken när jag var tretton, böcker om hur man förbättrar sin självkänsla har gett mig stöd, och ex vis Agata Christies deckare höll spänningen på topp. Jag älskar att läsa historiska romaner och leva mig in i den tiden som var då. Antar att jag har vad som räknas som "livlig fantasi" - kanske för livlig ibland. Jag läser hellre boken än ser filmen.

Nu är jag med i två olika bokcirklar, en med goda vänner och en med jobbarkompisar (som förstås också är goda vänner;-). Vi har bestämt att läsa samma bok i sommar. I den första gruppen var det Blodläge av Johan Theorin. Bra bok som jag lyssnat på i bilen. Att lyssna på ljudböcker är för mig ett perfekt sätt att varva upp och ner mellan hemmet och jobbet. I den andra gruppen ska vi läsa Blonde, som handlar om Marilyn Monroe. Men det kan jag inte upptäckte jag. Det är en tjock bok med mycket liten stil. Ser varken med eller utan glasögon. Så jag får väl nöja mig med att lyssna på de övrigas recensioner av den.

Men en sak jag aldrig gör numera är att traggla mig igenom en bok som inte fångar mitt intresse. Om jag inte kommer in i boken efter de första kaptitlen, då slutar jag läsa den, för annars känns det bara som slöseri med tid. Det finns miljoner böcker att läsa och jag läser för att det ger mig något, inte för att jag måste. Det fick jag nog av i skolan där man var tvungen att läsa en massa trista och konstiga böcker. Den typen av påtvingande läsning tror jag kan döda den starkaste läslust, så jag hoppas de väljer andra sätt i skolan idag för att få barnen intresserade av böcker och läsning. För det finns en otrolig skatt där ute på nätet, i affärerna, på biblioteket.....det är bara att välja.

2 kommentarer:

  1. Fint inlägg! Nåt bra boktips på lut då?

    SvaraRadera
  2. en storfavorit som jag har är alla karin Alvtegens böcker, Skuld, Skam, Saknad, Skugga osv (alla börjar på S). Ett tips. Gå in på boktipset.se och lägg in 10-20 böcker (inkl vad du gillade dem) så kommer det att poppa upp massor av personer som har samma smak som du och vad de läser. Har gjort så och fått många nya lästips. Fördelen är att man vet att de personerna gillar samma typ av litteratur och då gillar man (oftast) böckerna de föreslår. /Ulla

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla