tisdag 22 maj 2012

Flygbolag i konkurs

ännu ett flygbolag som gått i konkurs. Konkurrens är bra, men det får inte gå för långt. Jag som passagerare vill veta att jag kommer både iväg OCH hem när jag bokar en resa. Någonstans måste vi börja inse att företag måste få tjäna pengar om de ska kunna ha en fungerande verksamhet.

Det är inte rimligt att resa med flyg till så låga priser som vi ser nu. Om inte vi är beredda att betala för en viss vinst till företagen kommer vi att få leva med osäkerheten om bolaget överlever eller ej. Om vår resa blir av eller inte. Att åka för 200 kr till exvis Spanien, säger sig själv att det inte är hållbart. Det finns bara ett visst antal sittplatser i ett plan. Det krävs piloter och kabinpersonal, det kan man inte pruta på. Det krävs bränsle, tekniker, flygplatsavgifter med mera. Allt detta ska vi passagerare betala - för det är alltid kunden som betalar. Betalar vi dessa extrema lågpriser måste det prutas i någon ände. Inte är det på säkerheten. Det hoppas jag verkligen. Då är det istället på servicen man får dra ner. Och inte heller få någon vinst. Konkurs.

Varför är det inte fint att tjäna pengar i Sverige? Varför är det bara fint att vinna pengar eller tjäna dem på i en idrott....? Och jag pratar inte om företags övervinster eller skattesmitningar. Jag pratar om sunt affärsmannaskap som vi alla har glädje av i längden.

1 kommentar:

tack för din kommentar, hälsar Ulla