fredag 4 maj 2012

Rut-avdrag

är bra tycker jag, av flera skäl. En vän till mig gillar det inte eftersom hon är inne på "pigdebatten". Men för mig är det inget fult i att någon städar åt någon annan, det är ett servicejobb precis som många andra. Bara man gör ett bra jobb. (gäller alla jobb..). Det jag har varit emot är att man har betalat svart för den hjälpen tidigare.

Nu med Rut kan de som anser sig ha råd att prioritera städhjälp betala "vitt", staten får in mer skattepengar till bland annat vård, omsorg, skola. Ju fler som betalar skatt i vårt land, desto mindre behöver vi alla betala. Den som utför jobbet kan ha ett företag där de sociala avgifterna betalas in till bland annat pension. Vilket inte sker med svartjobb.

Sen kan man ju, som min vän, ha synpunkter på att alla inte har råd med städhjälp. Nej, det har inte alla. Men det hade inte alla innan Rut heller. Och alla har inte råd med BMW eller semester i Dubai.  Tyvärr är finns det nog ingen riktig rättvisa. Men jag tycker ändå det är viktigare med vita pengar än svarta. Därför gillar jag rut, fast jag inte använder det själv:-)

Asta sover gott i husses knä

4 kommentarer:

  1. Håller med dig helt fast jag inte fn använder RUTavdrag. Det avdraget gäller för fler tjänster än bara städning och det är väl jättebra! Många är nog rädda för att konkurrensen från privata aktörer ska drabba den offentliga sektorn så att man själv väljer. Det tycker jag vi ska få göra! Betr rättvisa så är det väl inget som har med Rut att göra enligt min mening. Det är väl många äldre, pensionärer mm som inte orkar städa, sköta sin trädgård mfl tjänster som ingår i RUT pga sjukdom. Sjukdom är ju som bekant inte "rättvist fördelat". Så låt den som vill använda sig av vit arbetskraft!

    SvaraRadera
  2. Personligen tycker jag det är lysande! Vi har slipat
    och lackat golv tex med rut, och svärmor har städhjälp,
    superbra!
    Ha en fin helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Har aldrig använt Rutavdrag men har inget emot det.
    Kram från ett kallblåsigt Skåne:)

    SvaraRadera
  4. Men det är inte många killar man gör Rutavdrag för......skulle det vara bättre betalt så skulle det bli mer jämlikt.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla