onsdag 3 augusti 2011

Inte våldtäkt??

så har det hänt igen. Hovrätten sänker straffet som tingsrätten dömt ut och ändrar rubriceringen från våldtäkt till sexuellt utnyttjande.

Jag dristar mig faktiskt att påstå att om en man fått en grillgaffel uppkörd i ändan så hade det betecknats som våldtäkt. Det backar jag inte en minut på.

Men en kvinna som får en grillgaffel uppkörd i underlivet och som anses vara "inte tillräckligt berusad för att inte kunna göra motstånd" - hon utsätts för sexuellt utnyttjande, inte för våldtäkt som tingsrätten tyckte! Och Hovrätten sänker därmed straffet.  Jag säger fy fan! Ursäkta svordomen men jag kommer inte på något bättre ord.

Sedan när är en kvinna starkare än en man, oavsett om hon är berusad eller ej? Hur ska hon kunna freda sig mot en man beväpnad med en grillgaffel?? Och vad i hela friden har hennes berusningsgrad med det hela att göra?? Är det ok att våldta någon som är full men inte tillräckligt full för att inte kunna "göra motstånd"? Är det säkert att en kvinna som utsätts för den typen av brott vågar göra motstånd?? Hon kanske tror att det hela blir ännu värre då??

Citat lokalpressen "Enligt Göta Hovrätt däremot var kvinnan klart medveten om vad som hände. Hon visade omedelbart att hon tyckte att mannens handling var oacceptabel. Därmed var hon inte tillräckligt redlös för att i lagens mening ha blivit utsatt för en våldtäkt. Istället döms mannen för sexuellt ofredande."

Nu måste lagstiftningen  bli ändrad, så här kan vi bara inte låta det fortsätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla