måndag 8 augusti 2011

Mäter man framgång i pengar....?

såg en artikel i en tidning där det skrevs om en kvinna som tjänade mer än sin man. Hon hade uttalat sig ungefär så här:

-Han är inte avundsjuk, han unnar mig min framgång.

Jag har under många många år tjänat mer än min man, men jag har aldrig någonsin känt det skulle innebära att jag skulle ha mer "framgång" än han. Tror snarare att det är tvärtom. Jag har varit en "workalholic" som trott att jobbet skulle ge mig min bekräftelse, vilket det sällan har gjort. Han har haft en betydligt mer sund inställning till sitt arbete och inte tagit det med hem. Varken fysiskt eller mentalt. Det är ett tydligare mått på framgång tycker jag, om nu framgång kan mätas.

Är framgång verkligen hur mycket man får i sitt lönekuvert? Eller är det när man mår så bra man kan och när man får sin familj och sina vänner att må bra genom att bry sig om dem? Är det kanske så enkelt att framgång är att känna sig nöjd med det man har - utan att jämföra sig med andra?

2 kommentarer:

  1. De flesta värderar nog olika saker under olika perioder av livet. En period vill man göra karriär och tjäna pengar för att ganska snart upptäcka att man inte kan köpa sig lycka, bara bekvämlighet. En del inser detta tidigt och behöver inte bevisa något för sig själv. Medan en del fastnar och kommer aldrig till insikt.

    SvaraRadera
  2. ja, så är det. Tyvärr är det alltför många som är i ekorrhjulet som tror att den som äger mest vinner.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla