fredag 26 augusti 2011

Katt efterlyses

jag vill bli med katt igen! Det är ett och ett halvt år sedan jag fick göra mig av med min 13 år gamle katt Noa, en Helig birma. Med honom var det kärlek vid första ögonkastet och det var också han som fick mig att börja älska katter. Jag hade fram till dess varit "hundmänniska." Vi hade haft katter i familjen tidigare men de och jag hade för det mesta undvikit varandra till ömsesidig belåtenhet. Tyckte katter var opålitliga (vi hade  en som hoppade upp bakifrån och satte alla klorna i ryggen på en när man satt i soffan).

Mötte ett par blåklintsblå ögon i ett näpet ansikte och var fast. Det var Noa. Numera är jag både katt- och hundmännsika. Lika mycket. Det passar bra för min livsfilosofi är varför välja "antingen eller" när man kan välja "både ock"!

Vi är ofta så snabba på att döma och bestämma hur saker ska vara. Gillar man katter så gillar man inte hundar och tvärtom. Lingon eller gurka? Manligt eller kvinnligt? Ljust eller mörkt? Och så vidare.

Sista bilderna på min älskade Noa
 
Nu är jag på kattjakt. Vill ha en kattflicka som fungerar ihop med en katthatande hund:-). I alla fall tror Asta att hon hatar katter, men jag tror det beror på att hon aldrig umgåtts med någon, bara sett dem retfullt gå förbi ute i trädgården.
Denna gången vill jag ha en vanlig "bondkatt" eftersom vi bor på landet och hon skulle kunna vara ute och springa och jaga möss om hon vill. Hon får gärna jaga möss inomhus också:-).

Vore lagom att tinga en nyfödd unge nu som skulle kunna flytta hem till oss i början av oktober. Någon som vet var hon finns....?

1 kommentar:

  1. Det är perfekt med katt när man bor på landet. Saknar det många gånger. Lycka till i sökandet efter en ny familjemedlem.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla