tisdag 16 augusti 2011

Måste alla få ha sjötomt..?

det går en våg av "sjönära" boende, ialla fall i den trakten jag bor i. Alla ska ha rätt att bo lika fint som talgoxarna, säger en ledande politiker i grannkommunen som har stora planer på att exploatera nya områden nära sjöar. Man behöver inte ta så noga hänsyn till strandrätten heller, läser jag.

ALLA ska kunna bo sjönära. Men varken alla eller hälten har råd med de tomtpriser som blir vid sådana lägen. Inte heller kan alla köpa hus som ligger sjönära eftersom priserna är absurda.

Blir också ytterst tveksam till yttrandet om strandrätten. Vill vi verkligen stänga av våra stränder till förmån för hustomter som går ända ner till strandkanten? Blir det inte bara de rika i samhället som kommer åt våra fina stränder? Strandrätt och allemansrätt är viktigt att värna om för det är ganska unikt i världen vad jag kan förstå.

Ikväll gick jag på långpromenad med en vän som bor i en "förort" till grannkommunen. Passerade förbi den ena jättestora lyxvillan efter den andra där vi gick på vägen i skogsområdet utmed sjön. Hus som överglänste varandra i att inte passa in i den lummiga skogen där vid sjön.

Känns mer och mer som folk förläst sig på "Sköna hem" och liknande tidningar. Man ska skapa sig någon slags drömhem - för att kunna visa upp för andra - eller är det för att man vill ha 4 - 5 miljoner i skuld utan att någonsin kunna äga sitt hus? Finast hus vinner, eller...?

(nej, nej. Jag är inte avundsjuk. Jag tycker bara så här:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla