söndag 12 september 2010

Byastämma

var vi på igår kväll hos åldermannen i byn. Han är inte särskilt gammal åldermannen, den "titeln" går runt på alla i byn nämligen. När vi flyttade hit så kom kallelsen till byastämman i en budkavle av trä. Numera kommer den via e-post. Vår by är nämligen ytterst framåt och alla hushåll är anslutna till ett fibernät.

Vi hade som vanligt väldigt trevligt, nästan alla som bor i byn fanns på plats för att äta och dricka gott och diskutera byns angelägenheter. Min man och jag hyr vårt hus, så vi har egentligen ingen talan bland alla markägare, men vi är välkomna ändå vilket vi uppskattar.

Vi pratade om möjligheten att få hit fler gatlysen, det finns bara två (eller är det tre?) i hela byn. Det är väldigt, väldigt mörkt när man går ut på kvällarna. Byn har tidigare skickat en skrivelse till kommunen som avslagit denna och de skyller på spartider. Lite märkligt tycker jag eftersom de satt upp ungefär 60 gatlysen ca 2,5 km härifrån där det finns ett nytt industriområde. Min erfarenhet är att inte så många som jobbar på industrier är där efter kl 16 och då behövs inte så mycket ljus. Eller?

Så när byastämman var avslutad, den var i Norregård och vi bor i södra änden av byn, så vandrade vi hem i beckmörkret. Inte ens månen var framme och lyste vägen åt oss. Tur vi var stadiga på fötterna.

Imorse hittade vi en mystisk hög med bajs ute på tomten. Ingen av oss har sett något liknande innan. Det var inte älg eller rådjur. Men det verkar vara ett rätt stort djur för det var en rejäl hög. Efter en del dividerande kom vi fram till att det nog är en grävling som härjar runt här. Någon som kan beskriva grävlingsbajs? Jag tog ingen bild så du slipper blunda om du är känslig. Men jag vill gärna veta vad det är för något som smyger omkring här på nätterna. Kan inte tänka mig att det är en varg eller björn. Konstigt är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla