fredag 24 september 2010

Inga pengar - bara principer

Europiska hälsade "att det var tråkigt för mig att deras regler gäller och att jag inte kan få någon ersättning alls för min resa. De har nämligen principer!" Det är så man har valt att skapa goda kundrelationer med gamla trogna kunder :-(.
Håll fast i principerna oavsett vad det innebär i förlorad goodwill och besvikna kunder! Speciellt när kunderna är naiva och inte har full koll. För jo - jag vet att de har rätt. Det står i det finstilta att man måste bo ihop om man betalar för två. Så visst har de rätt. Men att ha för fasta principer, det är jag rent generellt lite skeptiskt mot oavsett om det gäller mig själv eller om det handlar om någon av mitt företags (inte mitt utan företaget jag jobbar hos alltså) kunder. Ibland måste man måste kunna se mellan fingarna och visa lite medmänskliget. I vårt företag var det jag som såg till att det beslutades att vi inte ska efterdebitera kunder mer än ett år. Trots att vi har rätt att ta ut för tre år enligt avtalsvillkoren.

I den roll jag hade då, pratade jag med ganska många (gråtande) personer som fått en räkning på exvis fjärrvärme för 3 år, p ga att mätaren missats att tillkopplas av någon anledning. Visst, de borde insett att de inte fått någon räkning tidigare, men samtidigt så var väl inte våra rutiner heller jättebra om vi kunde låta det gå så lång tid innan vi skickade en faktura. Fel sätt mot kunder tyckte jag och drev igenom att vi skulle köra med max ett år. Bra beslut tycker jag, och inte byggt på principer.

Nog gnällt om respengar nu. Jag fick två "bonusdagar" på jobbet och har hunnit jobba ifatt en massa surdegar. Inget ont som inte har något gott med sig, brukar man säga. På söndag blir jag bjuden på middag av döttrarna, då väljer jag nog "Tapas-baren" och vips har jag fått lite Barcelonafeeling också. Dessutom är det varmt och soligt ute och på söndag ska det blir regn i Barcelona:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla