onsdag 22 september 2010

Dyrköpt läxa

i våras bokade jag och min väninna en resa till Barcelona. Vi valde att boka en paketresa hos SAS via deras hemsida. Eftersom det är nästintill omöjligt att boka en gemensam resa och betala den med varsitt kort på nätet så betalade min väninna med sitt kort. Och jag var helt övertygad om att både min hemförsäkring och VISA-kortet skulle ge oss full trygghet om något mot förmodan skulle hända. Vi är nämligen båda VISA-kunder sedan många många år.

Men så hände det som inte fick hända. Förra veckan åkte jag på en rejäl infektion som satte sig i mina luftrör och bihålor. Jag vilade och vilade för att bli frisk, eftersom vi skulle åka inom en vecka. Men igår var jag tvungen att gå till läkaren som skrev ut en massa mediciner och som sa att om jag inte var bättre imorgon (alltså idag) så skulle jag helst inte flyga eftersom jag kunde bli sjukare p g a tryckförändringarna i planet. Han skrev ut ett intyg som jag skulle kunna använda vid avbokning, så han var tydligen inte säker på att det skulle funka att bli frisk på ett dygn:-(

Idag mådde jag inte ett dugg bättre och bestämde mig för att vi tyvärr måste avboka morgondagens resa, och jag ringde till SAS för att göra det. Blev runtskickad till tre olika telefonnummer (trodde SAS var proffs men deras hemsida är helt kass om man får problem!!). Väl framme hos rätt person så får jag reda på att vi inte kunde få ersättning för avbokningen hos dem utan det var ett försäkringsärende. Vi kunde visserligen boka om resan till ett annat datum men med alla omkostnader skulle det kosta oss ytterligare minst 2500 kr. Resan kostade 3500 kr så det var ju ingen större vinst med det. Nästan lika dyrt som att boka en ny resa alltså.

Bad min väninna ringa VISAs försäkringsbolag eftersom det var hon som bokat. Jodå, hon kunde få pengarna tillbaka - men inte jag. För vi bor inte i samma hushåll....Så mycket har man för den försäkringen. Båda är alltså kunder sedan länge, resan betald med ett kort vilket borde minska deras administration, men regler är regler, basta.

Jag är självklart glad att min väninna får sina pengar tillbaka, hade känts dubbelt så tungt om jag både varit orsaken till den inställda resan och att hon förlorat en massa pengar.

Nej, min hemförsäkring gällde förstås inte heller. Då skulle jag haft en extra försäkring som inte mitt försäkringsbolag upplyst om. Det är inte lätt att vara försäkringskund, man ska inte ta för givet att man får hjälp när man verkligen behöver det, för det finns tydligen alltid något finstilt som man borde läst.

Pengar är trots allt bara pengar, det finns det som är värre i livet än en inställd resa och 3500 kr i förlust. Trots allt!

Jag är oftast övertygad om att det finns någon slags mening med det som händer, även om man inte kan se det direkt. Så nu väljer jag att försöka se den positiva delen av detta och tar de två tänkta semesterdagarna för att jobba ifatt mina högar på jobbet för att minska min stressnivå. Och förhoppningsvis också få lite bättre immunförsvar på köpet. Vet mer än väl att stress kan minska immunförsvaret. Nu har jag även lyckats smitta ner maken. Suck.

Kommer dock aldrig mer att boka resa via Internet! Kommer också att se över vilket försäkringsbolag jag ska anlita i framtiden och vilka villkor de har. Samt göra ett litet försök att beveka Visa-försäkringsbolaget att ge min en slant tillbaka. Kan ju inte helt ge upp utan att pröva, eller hur;-). Har allt att vinna och inget att förlora på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla