måndag 20 september 2010

Lönefrågor

"Individuell lönesättning skapar engagemang bland medarbetarna, motiverar de bästa att stanna och är ett starkt styrmedel för att utveckla företaget i önskvärd riktning". Texten är hämtad från Svensk Näringslivs hemsida, och det låter jättebra tycker jag. Fungerar det i praktiken. Nej det tycker jag nog inte, baserat på både egna och andras upplevelser genom åren.

I praktiken är vi fortfarande kvar i gamla löneklasser, befattningsbeskrivningar som inte finns men ändå finns, kollegor som har mindre betalt (de har sällan mer betalt av någon konstig anledning). Du jämförs med alla andra i alla möjliga olika och omöjliga grupperingar. Det diskuteras potter och procent. Saker som egentligen är totalt ointressanta för mig som individ att känna till, så länge jag verkligen blir bedömd för mina egna insatser och får en lön som är baserad på mig som individ. På det jag som person tillför företaget.

Jag tycker fortfarande att idén är god, vore fint om den fungerade i verkligheten också;-)

1 kommentar:

  1. Känner igen det där med teori och praktik :)
    Hoppas du har en fin kväll! :)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla