tisdag 21 september 2010

Det handlar inte om tur

står det på en liten skylt som är fastlimmad på en sten. Den stenen står på mitt skrivbord på jobbet där jag kan se den varje dag. Den har följt mig på mina olika arbeten i minst 20 år för att påminna mig om att aldrig bli ett offer. Att jag alltid har möjligheter. Bara jag själv gör något.

Historien bakom stenen är egentligen ett säljseminarium som jag var med och anordnade för ca 20 år sedan. Vi samlade in stenar, klistrade på flanell som botten, graverade skyltar och limmade fast dem på stenar till alla 60 säljarna.

Själva historien bakom stenen går så här:

"Ett gäng ungdomar hade fått låna en sommarstuga som låg 15 mil från staden där de bodde. De tog bussen dit för att ha fest där. När de kom fram så upptäckte de att de hade glömt nyckeln till huset. Sista bussen tillbaka till stan hade gått (och på de tiden hade man inte mobiltelefoner:-).
Alla slängde sig ner i gräset och deppade och surade. Ingen fest. Bläää! Efter en stund så hörs en röst.

-Men hörninini! När man har sommarstuga så brukar man ju alltid gömma en extranyckel någonstans ifall någon ska titta till huset när man inte är där.
Så de började leta. De lyfte på krukor och stenar. Ja nästan alla stenar som fanns där. Och till slut - där låg nyckeln!!

Sensmoralen är alltså att det inte handlar om tur, även om många tycker att vissa har mer tur än andra. Utan det handlar om att lyfta tillräckligt många stenar. Att försöka hitta alternativ. Och att självpåverka så mycket man kan, det man kan påverka (vilket oftast är mer än man tror, om så det bara handlar om sin egen inställning till saker), istället för att sitta och vänta på att någon annan ska fixa det åt mig. Det handlar förstås inte bara om jobbet utan livet i stort.

PS, Säljarna fick förstås stenarna för att bli påminda om att ju fler säljebesök och offerter de gör, desto fler order får de :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla