söndag 26 september 2010

Skördefest

Är just hemkommen från en lokal skördefest som hålls någon mil härifrån. Platsen är en gammal utedansbana där jag tillbringat de flesta av min ungdoms somrar. Nu är det länge sen det var den typen av aktiviteter där, så det var med viss nostalgi jag vandrade runt där idag.

Många lokala odlare och producenter och fullt med besökare var där. Köpte lite ekologiska grönsaker och några prydnadspumpor. Och en påse trattkantareller. Vågar knappt skriva det, men jag gillar inte vanliga kantareller och har aldrig gjort. Tycker de smakar jord och skog. Folk får något vilt i blicken och nästan skriker åt mig om jag säger det. Man bara måste gilla kantareller annars är man konstig! Däremot tycker jag om trattkantareller, men eftersom jag inte är så bra på att hitta svamp i skogen så köper jag med glädje av de som redan plockat. 25 kr för en liter, kan det bli bättre?

Vi passade på att äta lunch där också: kronärtskocks- och potatissoppa med rostad palsternacka och hembakat bröd. Gott!! Sitta inne, fast utomhus (under dansbanans tak) i den friska höstluften och äta hemlagad soppa i trevligt sällskap, det är härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla