torsdag 21 oktober 2010

åååå vad du är jobbig

tror jag att en del tänker om mig. Varför frågar du så mycket? Varför tycker du så mycket? Svaret är att jag vill veta. Jag vill lära. Jag vill utvecklas. Jag vill utmana gamla tankar.

Hittade en sida med kloka ord av Einstein och kände mig genast hemma i hans tankevärld. Därmed inte sagt att jag är ett geni som han. Men tanken att det är genom nyfikenhet och intresse som vi utvecklas tilltalar mitt sinne. Att våga ställa den där frågan man funderar på. Att utmana en idé för att se den förändras och till slut glänsa i sin fulländning. Från att ha varit ett litet frö ha blivit ett stort vackert träd tack vare att den från början vattnades med synpunkter och tankar från andra, växte och blev stor. Eller att den krympte och blev till ingenting för att den inte var bra nog för att överleva.

Många tror att olika åsikter är lika med konflikter. Jag för min del tror inte att det är så. Tvärtom tror jag att om man vågar ha olika åsikter, och ändå respekterar varandra som människor, då undviker man konflikter. Det är det dolda, det outsagda och det som sägs bakom ryggen som är ett hot och som skapar konflikter, inte det som ärligt sägs.

Klokt sagt av Albert Einstein: Lär dig av gårdagen, lev för idag, hoppas på morgondagen. Det viktiga är att aldrig sluta ifrågasätta.

2 kommentarer:

  1. Åh vilket bra inlägg! Jag är likadan, har slutat bekymra mig om ifall människor tycker jag är korkad eller jobbig... "Frågar man inte får man inga svar". Nä, just det. Och hur ska man lära sig nya saker om man inte frågar om det man undrar? :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Härligt att se att det finns fler som kommit fram till att man ska få lov att vara den man är utan att behöva be om ursäkt. Trevlig helg till dig också:-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla