lördag 23 oktober 2010

SJ SJ gamle vän...

den som följt min blogg vet att jag fick ställa in en Barcelonaresa nyligen. Fick då även avboka tågbiljetterna till Kastrup. Hemresan var bokad "ombokningsbar", så jag gick till stationen här hemma för att få pengar tillgodo. Det fick jag inte men jag kunde nyttja biljettsumman inom 90 dagar, sa mannen bakom "luckan".

Fast det är ju ingen lucka längre, så varför säger man så..? Detta var en parantes.

För några dagar sedan skulle jag boka en resa till oss och ett par vänner. -Perfekt, tänkte jag, då använder jag mina tillgodopengar. Gick in på nätet på sj.se för att boka. Fick upp priset 580 kr för fyra personer. Dags att betala. Skrev in bokningsnumret på tillgodobiljetten. -Den här koden kan du inte använda, svarade datorn.

Konstigt, tänkte jag. Luckmannen sa ju att jag skulle kunna använda summan att betala med. Inget annat att göra än att ringa SJ. -Du har plats 79 i kön och väntetiden är ca 17 minuter sa rösten. SUCK. Men eftersom jag är smålänning så bestämde jag mig för att vänta, det var trots allt drygt 250 kr jag hade tillgodo.

Väntade och väntade och emellanåt kom hurtiga tillrop från en inspelad röst. Behövde gå på toa. Vågade inte lägga på luren, för då hade jag säkert fått plats 142 nästa gång. Så jag gav maken luren och sa till honom att bevaka min plats.
-Jamen det är ju din tur snart, sa han. Det är plats 18 nu. -Jag hinner, sa jag och stack iväg.

Med jämna mellanrum så hojtade han platsnumret till mig. Inte lätt att kissa under press, jag lovar!

Åter vid telefonen var det äntligen min tur. Frågade kvinnan på SJ hur jag skulle göra. -Det går inte, sa hon. Du måste gå ner på stationen, jag kan inte hjälpa dig, för koden är inte inregistrerad på rätt sätt här.
-Jamen, sa jag. Då blir det ju dyrare för mig att boka. -Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig, sa hon.

Jag blir tokig på dessa människor som säger "jag kan inte hjälpa dig". Klart som tusan att de kan hjälpa. Om de vill och gitter. Om inte annat så med att se till att såna tokigheter rättas i framtiden till så att fler inte drabbas. Detta var återigen en parantes.

Jag frågade hur mycket biljetterna skulle kosta att köpa på stationen (samma pris som via telefon). -890 kr sa hon.

-Jamen ,sa jag. Då blir det ju dyrare även om jag drar av mitt tillgodokvitto än att boka på nätet.
-Jo det blir det, men jag kan inte hjälpa dig, du får gå till stationen, sa hon ihärdigt.

Smålänning är jag som sagt, så jag valde att boka på nätet och slänga tillgodokvittot.

Gillar verkligen SJ:s syn på oss kunder. *ironi* Boka och åk gärna med oss. Men om du vill boka om en biljett som du betalt extra för, för att kunna boka om om det behövs, så kostar det mer trots tillgodohavande om du själv vill boka utan att "störa" SJ:s personal - d v s använder nätet. Vill inte SJ att vi ska använda internet för att boka...? Det måste spara massor med pengar för dem att folk själva gör jobbet istället för att de ska ha öppet på stationerna och sina callcenter.

Typiskt exempel på ett företag som inte tänker hela vägen ur kundens perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla