måndag 11 oktober 2010

Färgernas betydelse

jag är helt övertygad om att färger påverkar oss, även om inte alla är medvetna om det. Mörka dova färger dämpar och suger energi. Tyvärr så är svart och grått också färger som anses vara eleganta och sobra. Perfekt också om man vill hålla "Jantelagen" vid liv och för vårt svenska sätt att inte vilja sticka ut för mycket. Och så ser man ju smal ut i mörka färger sägs det. Men ack så trist!

Glada färger stärker. Energi och självförtroende. Grönt är vilsamt och lugnande, det är inte för inte som väntrum brukar ha gröna väggar. Brunt är jordande, vilsamt.

Många väljer att "gömma sig" i dystra färger som inte alls passar varken deras stil eller personlighet. Men det tråkiga för dem är att det inte går att gömma sig. Man syns ändå! Man ser bara lite tråkigare ut.....

Jag faller ganska ofta själv i "svart-fällan" för jag vill se smal ut. Min garderob innehåller en hel del svarta och mörka plagg. Men inte enbart. Ibland struntar jag nämligen helt i om jag ser smal eller tjock ut. Jag behöver färg. Orkar inte vara så "korrekt". Och då blir det färg med besked. Dagens outfit var en rödrutig skjorta, jeanskjol, cerise linne, cerise strumpbyxor och mina rosa Heinekenskor. -Värst vad du är färgglad idag, sa chefen på måndagsmötet. -Ja, svarade jag, har man lite för lite energi inombords så får man se till att den finns på utsidan i alla fall.

En gång hittade jag ett par klarröda "Mimmi-pigg-skor". Jag föll pladask och bara älskade dem. Jag brukar inte hitta skor så lätt eftersom jag har rätt stora fötter och fabrikanterna har bestämt sig för att då ska man ha fotriktiga skor. Inte snygga, sexiga, roliga eller eleganta.

Mina Mimmi-piggskor höll en vecka, sen sprack skinnet vid ena sidan. Jag gick tillbaka till affären för att få dem lagade eller utbytta mot ett nytt par. Men laga gick inte. Och nu var min storlek slut. Det fanns bara svarta kvar. Så besviken jag blev. Det roliga var att expediten kom ihåg mig från när jag köpte skorna. -Jag minns hur lycklig du var över dina skor, sa hon.

Jag har använt de svarta skorna jättemycket, men de är inte alls lika stolta och tuffa som de röda var;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla