lördag 2 oktober 2010

Jag har skrivit en insändare idag...

Hundbajs i brevlådan

För ett par dagar sedan hittade min drygt 80-åriga mor en påse med bajs i sin och pappas brevlåda. På påsen satt en lapp med hälsning från "grannarna" om tid och plats då hundbajset hamnat på gräsmattan och att de nu var trötta på detta.

Självklart ska man alltid försöka plocka upp efter sin hund! Det är jag den första att instämma i. Men ibland så är verkligheten inte så enkel som teorin. Min pappa är 84 år, har mycket svårt att gå och kan inte böja sig ner på grund av svår värk och dålig balans. Skulle han försöka så skulle han förmodligen ramla omkull och inte kunna ta sig upp igen. Det händer tyvärr att hunden springer i väg och bajsar på gräsmattan när de är ute. En katastrof tydligen för den som tog sig tid att plocka upp, skriva lapp och trycka ner bajspåsen i deras bervlåda.

Ett annat och betydligt bättre alterntiv tycker jag hade varit att visa lite vanlig medmänsklighet och istället hjälpt en gammal människa att plocka upp bajset direkt när det hände. Hur svårt kan det vara att ge en någon som behöver det ett handtag? Speciellt om du tycker att det är så viktigt att ta upp hundbajs, så förstår jag ännu mindre hur du kunde gå dit efteråt. Förmodar att du tycker att du varit en "duktig medborgare". Det tycker inte jag, att anonymt gömma sig och uttala sig för alla grannar tyder på extremt dålig empati.

Hälsar Ulla, dotter

2 kommentarer:

  1. Va? Men? Vilka konstiga människor!
    Bjud in de konstiga människorna på fika nån dag vettja, så de får se på riktigt hur det är att bli gammal. För de verkar inte ha någon insikt om livet över huvud taget tycker jag.

    Hoppas du får en fin kväll! :)

    SvaraRadera
  2. bra tips. Men jag vet ju inte vilka de är...;-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla