onsdag 27 oktober 2010

Brottets krönika

Igår var jag på Bokens dag och lyssnade på sex olika författare. Några debutanter, en lokal författare och några kändisar. Alltid spännande att lyssna hur de tänker om det som de skriver.

Den lokale författaren hade fått hoppa in samma dag eftersom två författare lämnat återbud på grund av sjukdom. Han är redaktör för en bok om som heter "Småländska brott" och som innehåller 16 artiklar om brott som begåtts sedan 1600-talet och fram till nu. På 1600-talet var det fler mord i Småland än det var i Chicago på 1920-talet. Han sa också att antalet brott hade minskat rejält totalt sätt om man jämför då med nu. Och att dubbelt hor (när ett par som är gifta har varsin affär på annat håll) straffades med dödsstraff...

När jag var barn så älskade jag att läsa Brottets krönika. Den bestod av minst 20 böcker och beskriver brott för sådär 100 år och framåt. Jag läste om och om igen om Yngsjömörderskan, Hurvamordet med mera. Det som fascinerade mig var att det som stod där faktiskt hade hänt i verkligheten. Hade totalt glömt bort de där böckerna och all tid jag tillbringat med dem fram tills föreläsningen igår. Tänk vad man har lagrat i minnet egentligen. Det är nog tur att allt som finns där inte poppar upp hela tiden utan bara när det är befogat. Fast ibland poppar det inte alls upp när det behövs, ex vis när man ska komma på vad någon heter, men det är en annan historia.

Ska i alla fall låna "Småländska brott" på biblioteket, blev inspirerad av att få veta mer.


PS Föreläsaren heter Håkan Nordmark.

3 kommentarer:

  1. Åh! Jag älskar att läsa såna böcker! Undra om jag ska kila in på närmaste webb-bokhandel och köpa på mig några böcker?
    Brottets krönika, var får man tag på de?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. jag vet faktiskt inte riktigt, det är ju rätt gamla böcker. Prova att googla på titeln eller kolla på biblioteket,
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hittade de på Tradera men tog en sväng till adlibris på nätet och hittade något liknande (och nu minns jag inte alls vad boken hette haha!) :)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla