torsdag 14 oktober 2010

Jag vill äga min tid

jag vill inte hela tiden bli uppbokad av andra hur viktigt det än är. Jag vill själv kunna styra, åtminstonde 50% av, min arbetstid. Jag har skrivit om det tidigare, det här att man ska vara så tillgänglig hela tiden. Det är tärande.

På min fritid kan jag styra bättre, då är det mesta jag gör mitt eller familjens val.

På min arbetsplats är jag däremot allas egendom. "Öppna din kalender, jag ska se vad du gör" får jag uppmaningar om. Jo, så är det bestämt i vårt företag. Alla ska kunna gå in i allas kalendrar och kolla, det räcker inte med att se att personen är uppbokad en viss tid. Man ska också se vad de gör. Jag har nu öppnat min outlook så alla mina kollegor kan se vad jag gör. Blir de lyckligare för det? Jag tvivlar starkt på det.

Men jag känner ännu mer att min tid är allmän egendom och att jag mindre och mindre styr själv. Och det känns inte riktigt okey för mig. Varför är inte moderna digitala kalendrar konstruerade så att man har minst 30 minuters ställtid mellan alla möten. Jag hinner inte själv sitta och lägga in "egen tid" hela tiden, det där borde gå att programmera in.

Nu fungerar inte heller kopplingen mellan outlook och telefonen, vilket tidigare varit fallet. Så nu räcker det inte med att skriva in i kalendern att man är på möte. Man måste knappa in det en gång på telefonen också. Och sånt tar också tid.

Jag tror fler än jag skulle må bra av att få styra lite mer själva, vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla