måndag 4 oktober 2010

Obefintliga skyltar

for till Lund med tåget idag, skulle på en utbildning där. Eftersom jag sällan är just i Lund och därför inte hittar så bra hade jag bokat en tågtaxi som skulle hämta mig vid stationen och köra mig till rätt ställe.

Anländer i rätt tid. Stiger av tåget och följer efter strömmen mot utgången. Känns mest naturligt att följa med den stora massan än att ta egna initiativ. Ser inga skyltar om tågtaxi någonstans. Åker rulltrappa upp och sedan ner och befinner mig plötsligt utanför stationen. Ingen taxi men fullt av bussar. Är helt säker på att det står tågtaxi och inte tågbuss på biljetten. Så jag känner mig lite fundersam.

Plötsligt ringer min mobiltelefon. -Var är du, hör jag en röst säga. Jag skulle hämta dig men du är inte här. -Jag är visst här, säger jag. -Men var, undrar han.

Jag försöker förklara så gott jag kan var jag står. Bakom mig finns en Pressbyrå, så jag säger att jag står vid den. Och att det finns bussar runt om mig. Gula bussar. Och en station precis bakom mig. Tänker att är man taxichaufför i Lund så borde det vara en glasklar beskrivning.

-Stå kvar där, rör dig inte, säger han. Jag kommer.

Skönt tänker jag, då är jag strax på väg till kurslokalen. Men det kommer ingen bil. Plötsligt ringer min mobil igen.

-Var är du, säger han. -Jamen jag står ju här, svarar jag.
-Varför kommer du inte ut då, säger rösten uppfordrande.
-Men jag är ju utomhus, svarar jag. Nu börjar det kännas som jag är med i dolda kameran.

-Nähä, du är inte ute, säger han. Så tvärsäkert att jag börjar skratta. Försöker förklara var jag är genom att säga att jag inte vet var jag är eftersom jag inte hittar i Lund.

-Kan du se vad gatan heter, säger han. Men där finns inga skyltar där heller. Till slut kommer vi fram till att jag står vi "fel" station. Den riktiga stationen finns en bit längre ner på gatan och jag går däråt. Ser en massa taxibilar, och frågar en chaufför var tågtaxibilarna brukar stå. Han pekar och där står en bil. Men jag ser fortfarande ingen skylt.

-Där är du ju, säger chauffören, jag letar ju efter dig.

Tack detsamma, tänker jag. Det hade gått lite smidigare om någon tänkt på att det behövs skyltar som visat var taxibilar, gärna då också tågtaxibilarna, står. Det är som sagt vitsen med att ta taxi, någon kan köra en dit man själv inte hittar. Men då gäller det att hitta själva taxin först. Det kanske vore en idé för de som håller på med kommuninformation att leka besökare i sin egen stad för en dag. Finns säkert fler ställen som man inte hittar till som besökare. Jag tror nämligen inte att alla är försedda med en GPS i handväskan. Inte än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla