söndag 24 oktober 2010

K-märkt mat

i dubbel bemärkelse kanske? Idag har jag nämligen lagat mat och lagt i frysen, bl a Kalops, Kålspudding och Kroppkakor. Alla börjar på K. Men är också gammaldags husmanskost, något som nog nästan är K-märkt i dagens stressade samhälle.

Egentligen förstår jag inte varför. När jag hade brynt köttet, skalat löken och morötterna så klarade sig kalopsen utmärkt utan mig i 1,5 timme på spisen. På den tiden hinner man uträtta massor av saker, om man vill....Kroppkakor däremot gör jag inte så ofta för det är lite pilligt och omständigt. Men ååå så gott! Har alltid älskat kroppkakor ända sen jag var riktigt liten. Det ska vara småländska och de ska helst vara stekta.

Husmanskost är lyxmat idag. Var i Stockholm för ett tag sedan, då såg jag att de serverade rotmos med fläsklägg på en restaurang. Kostade "bara" 175 kr per portion. Rotmos kostar max 5 kr per person att laga. Och det tar inte längre tid än att koka potatis. Fast det hinner väl folk inte heller göra. Tänk vad familjerna missar när de inte lagar och äter mat tillsammans. Nyttig mat, en stunds ro och tillfälle att prata om vad som hänt under dagen. En enda investerad timme, betyder så otroligt mycket totalt sett, både för barn och vuxna. Och ändå prioriterar många bort den där timmen. För vad? Vad kan vara viktigare för en familj än att umgås en stund och äta bra mat? Bra mat som ger barnen en god start i livet, gör dem förmodligen piggare och gladare och är billigare än halvfabrikat.

För allt i livet handlar bara om hur man prioriterar sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla