söndag 22 maj 2011

Askmoln och regnmoln

på torsdag ska jag och en god vän åka till Paris är det tänkt. Tidningen är full av rapporter om ett nytt askmoln från Island. Vi får hoppas att det stannar just där det är nu och inte seglar hitåt.

Kollar långtidsprognosen på internet för Parisvädret och ser bara regnmoln och regndroppar. Antar att det betyder att vi får packa ner regnkläder också. Jag som tänkt mig linne, kjol och bara ben....

Köpte en ny guidebok idag för att kolla efter tips och idéer. Som av en händelse fanns det med en minguide i en karta där det bl a stod "10 tips en regnig dag i Paris". Perfekt tajming, eller hur.

3 kommentarer:

  1. Åh Paris, denna underbara stad! Om ni vill göra nått annorlunda och lite otäckt, då ska ni besöka Les Catabombes. De underjordiska gångar som finns under Paris. Jag gör som så att jag lägger ett litet inlägg på min blogg med lite tips, så ska jag scanna in lite åt dig där. Så kolla den om ett tag

    SvaraRadera
  2. Får inte igång scannern.....typiskt. Men ang catacoberna, här är en länk; http://www.catacombes-de-paris.fr/english.htm
    Ska man ner bör man inte vara mörkrädd eller ha cellskräck.
    För utom denna upplevelse så åkte vi dessa hop-on-hop-off bussar. Praktiskt sätt att förflytta sig och få lite information på kuppen. Louvren förbokade jag en guidad tur, dels för att slippa förbi köerna dels för att veta vad det var vi tittade på.
    En båttur på Seine är inte fel, som avkoppling för trötta fötter. Minitåget som avgår från SacreCoeur kan också ge lisa åt fötterna samtidigt som man får se lite. Utsikten från SacreCoeur är underbar om luften är fri från smog. Å så Europas mittpunkt som ligger precis utanför ingången till Notre Dame.
    För att åka metro finns ett särskilt åkpass för turister. De vara de antal dagar man betalar för och är hur smidiga som helst. Har för mig att de heter VisiteeParis. Men det står säkert i din bok.
    I övrigt är en promenad upp o ner på Champs Elysée alltid roligt, o så stoppar man på HardRock Cafe och äter en underbar måltid! Å dricker en lemondrop!
    Vill du ha mer tips, om jag har några, så får du ringa.
    Kram Mia

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla