söndag 8 maj 2011

Hur man räknar

har tidigare här i bloggen berättat om en föreläsning som jag var på med Leo Razzak. En sak han pratade om var varför vi betalar ca 30% skatt i Sverige och om det är värt det.

Han hade ett superbra sätt att beskriva det hela, som alla borde höra. Det gick ut på att man har en skuld till samhället redan när man föds. Det kostar en massa pengar redan innan man är född med mödravård och sen för att "komma ut" på BB. Under rätt många år är det BVC, folktandvård, skolläkare för att inte prata om dagis, fritids, skola och barnbidrag.

Han menade att de flesta inte kan börja betala tillbaka till staten/kommunen förrän de är sådär 25 år (och klar med studierna). Sen när man blir pensionär så börjar man kosta pengar igen via pensionen, sjukvård, åldringsvård, hemsjukvård med mera. Det är ganska många år som man får ta del av det svenska trygghetssystemet utan att bidra själv.

Jag är glad att vi har den här grundtryggheten i Sverige och att det är helt ok för mig att betala min del av detta. Som Leo sa: -När jag förklarat för min polare, så tyckte de att 30% var lite för allt man får.

2 kommentarer:

  1. Intressant. Jag har ju ett nystartat företag och är förvånad över att många pratar om att det är skatten och momsen som är den tunga delen. Det håller jag inte med om, det är en ganska liten del mot alla andra kostnader man har för att allt ska gå runt. Många tar nog för givet att man ska ha gratis skola, vägar att köra på, sjukvård som (nästan) alla har råd med. Det var iallfall fint berättat och framförallt värt att tänka på!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla