torsdag 5 maj 2011

Fy för byråkrater utan empati!!

har sagt det tidigare men säger det igen, byråkrater är det värsta jag vet. Människor som måste luta sig mot en rutin och glömmer sin empati. Självklart måste det finnas regler men det finns också omständigheter. Vi mötte en sådan i dag (via telefon).

Min mamma har sagt upp sina extrakanaler på Tele2 för hon tycker det är onödiga pengar när hon nu är ensam. Rättare sagt så sa vi upp pappas abonnemang för det var han som stod för det. Idag fick hon en postavi från dem utställd på pappas dödsbo. Vi vet inte vad de skickat men vi gick i alla fall till ICA för att hämta ut det, för mamma är orolig för att något ska skickas tillbaka och att det kan kosta pengar om hon inte gör det. (gamla människor funkar så).

Nej, vi fick inte ut paketet. Man måste ha dödsbevis med sig. Men, sa vi. Mamma har ju pappas körkort och sitt eget.  -Jag kan intyga att pappa är död, sa jag och jag kan även visa mitt körkort. -Nej, det går inte, vi kommer inte förbi spärren i datorn.

Mamma blev förstås mycket upprörd och började nästan gråta.

-Jag ska ringa supporten och kolla hur man kan göra, sa den trevliga tjejen i kassan.

Hon ringer, jag hör henne förklara. Hon berättar vad saken gäller lugnt och på ett trevligt sätt. Jag hör henne säga att hon har den avlidnes maka och dotter där. Jag hör henne säga -Jo, men det vet jag. Sen pratar hon på en stund till. Under tiden har jag sagt till mamma att gå in i butiken och börja handla istället eftersom situationen gjorde henne upprörd.

Till slut lägger tjejen på luren och säger:
-Tyvärr, det gick ínte, man måste ha dödsbevis. Hon blev arg på mig!
-Varför då?? undrade jag.
-Hon tyckte nog jag var trög, svarade hon. Hon frågade mig -Hur kan du vara säker på att det är hans fru? (det var då hon lugnt hade svarat "det vet jag").

Så kan det gå när man möter en äkta byråkrat, som för mig är en människa som är så övertygad om sin egen förträfflighet eller så rädd att göra fel att hon missat all empati och förmåga att tänka själv. Tycker faktiskt synd om så små människor!
Mamma får låta bli att hämta ut paketet, det lär väl gå i retur. För något dösbevis har hon inte fått än. Och inte tänker jag stressa fram det åt henne heller.

Det jag funderar på är varför damen på supporten tror att en 82-årig gammal tant som har både sitt eget körkort (hon är sig faktiskt rätt lik på bilden) och sin mans körkort (de heter samma efternamn..) skulle försöka ljuga om att hon är hans änka.

2 kommentarer:

  1. Kaninte annat än hålla med dig! Fy sjutton! Vi har stött på dessa stela byråkrater inom Canal Digital. Inte lika allvarligt som i ditt fall men ändå irriterande. CanalDigital gjorde en uppdatering av HD-boxen (vi har alltså en massa HD-kanaler som vi tittar på). Efter den uppdateringen kan vi se på en HD-kanl i ca 10 minuter sen säger den att boxen stängs av....
    I tre månader har Janne tjatat med dem på CD. De vill att vi gör det ena och det andra och de har skickat en ny strömkabel (!). Nu äntligen har de fattat att de ska skicka en ny box! Tre månaders trögotänkande! Suck! Det är väl inte vårt fel att de uppgraderat boxen (på distans då) med en programvara som boxen inte kan hantera rätt.
    Så jag håller helt o fullt med dig! Ner med byråkratin!

    SvaraRadera
  2. ja, man måste nog ha lite vilja att ge service om man jobbar i serviceyrken

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla