tisdag 3 maj 2011

Ko-kunskap

har varit på Inner Wheel-möte ikväll, jo jag är ju både medlem där och i Rotary. Ikväll besökte vi en mjölkproducent några kilometer från där jag bor. Jag är van att ha kor inpå knutarna här hemma men där handlade det om 200 kor i en jättelada. De kunde traska runt som de ville och äta när det passade dem. Om någon vecka släpps de ut i naturen, men inte för att äta gräs utan för att få frisk luft. De gillar nämligen maten de får i ladan bättre så de går in och äter. Och stannar inne om solen skiner för varmt. Eller om det regnar och blåser. Korna trivs helt enkelt i sin lada och kan promenera ut och in som de vill under sommaren.

Så när de inte mjölkas så föder de kalvar. Idag så mjölkar korna ungefär
11 000 liter per år mot ca 5 000 liter för 35 - 40 år sedan.

Varför stordrift? Jo, annars blir det ingen mjölk eller mjölkprodukter för då har ingen råd att vara bonde. Vi svenskar vill nämligen inte betala så mycket mer än vi gör för maten.

Gården har även ett café och en gårdsbutik, där vi fick en god sallad och rökt tupp efter vårt studiebesök i ladan. Passade på att handla en fin bricka i aluminiumnät också. Av någon anledning kan jag inte besöka den gårdsbutiken utan att handla med mig något hem;-)

3 kommentarer:

  1. Det är så mysigt där ute. Välskött och så fin natur runt omkring.

    SvaraRadera
  2. Roligt att besöka välskötta och fina gårdar! Undrar vad det är för god mat i ladan? Som fd hästägare så vet jag att det är svårt att slå färskt gräs;) Och nu kan vi kanske inte längre använda sloganen att bönderna håller landskapet öppet...

    SvaraRadera
  3. de får bl a majs, antar att det är sött och gott:-)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla