söndag 24 juli 2011

Ingen enstaka galning

för min del anser jag att det inte alls handlar om en enstaka galning som är förövaren i Norge, även om det är en person som utfört dådet. Lika lite som "självmordsbombare" är en enstaka galning.

Mördaren i Norge var del i ett stort högerextremistiskt nätverk. Han har fått hjälp att odla sina sjuka tankar av likasinnade. Precis som alla andra som tillhör extrema grupper får.

I Sverige ser vi numera med mer blida ögon på högerextremister - det bor ganska många smygrasister bland svenska folket. Det ser vi inte minst med tanke på hur mycket stöd SD fick i förra valet. Jag sympatiserar inte med SD, men jag avskyr att höra talas om att de som är med i det partiet eller i något annat parti blir hotade. INGEN ska behöva bli hotad för sina åsikter i det här landet!! Vi har fria demokratiska val där var och en har möjlighet att rösta fram eller rösta bort den politik man vill eller inte vill ha.

Ibland, ganska ofta får man höra att "invandrarna kommer hit och tar våra jobb". Vilka jobb tar de i så fall från svenskarna? Nämn ett enda fall där en invandrare fått ett jobb istället för en svensk? Jag tror snarare att det är tvärtom. Jag tror det är mycket svårt för invandrare att få jobb just på grund av att de är invandrare. De jobb de får är oftast jobb som inte svenskarna vill ha: taxi, tunnelbana, städ, disk, restaurang osv.

Jo, jag vet att det finns gott om kriminella invandrare. Men jag vet också att majoriteten av invandrarna i Sverige inte är kriminella.

Jag avskyr verkligen fanatism och extremism i alla dess former, oavsett vilken politisk åsikt det gäller!! Hur svårt kan det vara för oss människor att försöka tolerera varandras olikheter och fokusera på styrkan var och en har istället för svagheterna/olikheterna?

Nej, händelserna i Norge är inte en enstaka handling. Och det är tyvärr inga politiska terrorvåldshandlingar oavsett vilka falanger som utför dem ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla