torsdag 7 juli 2011

Premiärtur

oj vad den går bra att cykla på min nya cykel! Trots att den bara har en växel. Eller säger man att den har ingen växel? Cyklade tur och retur till min mamma, ca 8 km eller så. Underbart väder. Tyvärr måste man cykla på en stor landsväg där bilarna kör betydligt fortare än vad hastighetsskyltarna visar. Men det var inte så mycket trafik idag och det doftade så gott av alla blommor utmed vägen. Körde förbi en stor orm som lågt helt livlös vid vägkanten. Hann väja innan jag körde över den, hade inte varit så kul att få in den i hjulet.

Cykelhjälmen var förstås på, men jag ska se om jag inte kan hitta en lite tunnare och mer öppen hjälm för jag blir så varm om huvudet.

Tror jag ska skicka in ett medborgarförslag till kommunen att de ska bygga en cykelled från den ort som ligger närmast vår by mot norr till den närmaste i söder, så man slipper cykla på landsvägen. Det finns massor att se utmed den vägen och på sommaren passerar man faktiskt två caféer, trots att det är knappt en mil mellan orterna. Det finns fornlämningar att titta på, en golfbana med restaurang att stanna till vid, en hälsokälla, en vacker sjö. Och så passerar man vår vackra by, som är en oskiftad radby med anor från järnåldern. Finns säker mer som jag glömt, men detta borde räcka för att bygga en cykelturistled, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla