fredag 1 juli 2011

The social network

har ägnat en del av kvällen att kolla på film, "The social network". Intressant film om ett intressant fenomen*. Alla har någon slags relation till Facebook. De som är med. Och de som valt att stå utanför. Oavsett vilket man gör så har man synpunkter.

Jag funderar på är varför Mark valde pengarna. Det fick jag inte svar på i filmen. I början framställdes han som totalt ointresserad av pengar, endast intresserad av att utveckla sitt/sina program.  En stark drivkraft var helt klart att han ville imponera på tjejen som dumpat honom. Men det räcker inte som förklaring för mig. Vad var det som fick honom att ändra inställning? Vad var det som fick honom att svika sin vän?  Fanns kanske ett budskap där som jag inte förstod.

Statistiken talar för sig själv: FB är ett fenomen!! Antal Facebookanvändare i världen >688 854 000. Alltså sexhundraåttioåtta miljoner människor!!
Användare i Sverige: ca 4 238 000 (2 121 000 kvinnor och 2 007 000 män)
(maj 2011)

3 kommentarer:

  1. Annika Kindenäs1 juli 2011 kl. 23:20

    Jag tror han var tvungen att göra det för att han KUNDE göra det...intressant att fundera lite över människans drivkrafter...

    SvaraRadera
  2. Har också sett filmen. Den reser en hel del frågor och visst är FB något som verkligen kommit att påverka vårt samhälle. Jag undrar om det inte var så att Mark blev så uppslukad av sitt projekt att han stängde av många av sina känslor. Faktum är att många chefer, konstnärer och framstående personer prioriterar sitt projekt framför vänner och kärlek.

    SvaraRadera
  3. jo, det är nog så att han blev "fartblind"

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla