söndag 8 april 2012

Här gör vi tvärtom

igår var det påskafton och vi hade påskbuffé för våra nära och kära. Alla som kom bidrog med något gott till buffén. Gamla mor var först på plats så det blev helt enkelt den äldste som fick måla påskäggen istället för de yngste. Hon gick in för det med liv och lust:-)


Gjorde det bekvämt för mig och dukade med papperstallrikar. Kiki var inte bjuden till bords men vem sa att man måste vara bjuden......

Efter all den goda maten tog mamman i den ena familjen och pappan i den andra familjen ut alla barnen för att leka en stund. Det blåste nordanvind, så det var tufft gjort. Lite boccia och freesbee blev det istället för fotboll eftersom Asta ätit sönder fotbollen.


Under tiden barnen lekte tog yngsta dottern och gamlamormor en paus i soffan.

Och sen var det dags för lite spel i mobilen. Även 3-åringar kan det där...


Äldsta dottern och jag avslutade kvällen med att gå i påsknattsmässa. Om du brukar gå i julotta eller midnattsmässan vid jul, så rekommenderar jag dig att besöka en påsknattsmässa också. Vackrare, mer stämningsfullt och inte minst mer glädjefyllt. Påsken är kyrkans största högtid och egentligen den mest glädjerika. Dock inleds mässan i sorgens tecken. Det började med en nersläckt kyrka, med bara två små ljus längst fram. Och så den otroligt vackra sången, "Eg ser". Måste erkänna att det kom några tårar när jag hörde den. Vi var på denna mässan även i fjol, och då grät jag hela tiden. Min pappa dog nämligen på Skärtorsdagen förra året.

Nu har jag precis varit ute och gått en långrunda med Asta, riktigt varmt i solen. Satte mig en stund på altanen och drack kaffe, insvept i ett täcke. För det blåser kalla vindar och vi har inget lä förrän vi får upp våra fönster. Men det var skönt att känna solen i ansiktet. En fortsatt trevlig påsk önskar jag er som läser inlägget!

6 kommentarer:

  1. Ser så mysigt ut, jag skulle ha behövt en sån bra ägg-målare också.
    Ha en fin fortsatt påsk
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. En fortsatt härlig påsk önskar jag dig<3
    Kramis Pia

    SvaraRadera
  3. En trevlig helg så långt förstår jag....

    SvaraRadera
  4. kathas kortmakeri9 april 2012 kl. 06:51

    Vilken mysig familjepåsk ni haft.
    Kanske ska prova att gå på påskmässa nästa år.
    Kram Katha

    SvaraRadera
  5. Hej! så trevligt ni ser ut att ha det ;=) förstår att du saknar din pappa kram på dig Ulla! från Jessica

    SvaraRadera
  6. Så mysigt med en mamma som kan måla påskägg. Väldigt go ser hon ut, dessutom! :)
    Så klart att Kiki ska ha sin plats vid bordet när familjen firar Påsk hahaha...dessa djur, de är då för roliga!
    Här har det också varit kallblåst i helgen och vi har inte varit särskilt mycket utomhus alls. Låter mysigt att sitta ute insvept i ett täcke, då kan man ju i alla fall inte frysa!
    Kram:)

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla