torsdag 5 april 2012

Ja det var då min vän....

Börjar med att visa två favoriter. Den här står ute och tittar in på........

...den här som sitter i sin korg i fönstret och tittar ut:-) Svårt att fånga en vaken katt på bild så tyvärr blev bilden lite suddig.


Den här bilden är från våren 2005. På den tiden var jag chef för en kundserviceavdelning. Dagen då bilden togs hade vi en grupp-byggar-dag (teambuilding, låter lite finare eller..;-) )

jag med min dåvarande chef
Övningen gick ut på att vi tillsammans skulle bygga "Det nya landet". Alla fick jobba för att lösa alla utmaningar som uppstod under dagen. Vi som var chefer ansvarade för en "handelsbod" där man kunde sälja saker som man fixat, byggt eller tillverkat. Det är därför jag har så många blommor i famnen. Det var lätt att hitta blommor och många kom till handelsboden och sålde buketter. (vi hade förstås inte riktiga pengar..) För om man hade fått "pengar" så kunde man man köpa sig fördelar i form av vertyg och annat.

Maten fick man jobba ihop till, matplatsen skulle byggas med mera. Landets flagga skulle tillverkas och så skulle det skrivas ett teaterstycke som handlade om ett visst tema och sen skulle detta framföras inför alla. Som vi skrattade! En sådan fantastisk dag det blev! Självklart uppstod det en del konflikter, men dessa tog vi tag i och löste så vi skulle komma vidare. Det fina var att ingen var kvar i sin vanliga "jobbroll" utan var och en fick en ny chans att visa sina färdigheter i ett helt annat sammanhang.

Jag hittade en CD med bilder från den dagen, när jag städade ur mitt kontor häromdagen. Sparade ner dem på företagets gemensamma server och mejlade till de som jobbar kvar och som var med den dagen att de kunde uppleva lite nostalgi om de kollade. En av dem svarade -Den dagen var den roligaste arbetsdagen hittills. (Hon har jobbat i företaget i minst 15 år;-).

Under min tid som chef genomförde jag ytterligare några liknade övningar och alla blev lika uppskattade. Och nyttiga. Det är fortfarande de teambuildingar som det pratas mest om. Det var en väldigt rolig tid, och det syns på bilden att vi verkligen hade kul, eller hur:-)

Thoose were the days......

3 kommentarer:

  1. Kikar in för att önska dig en GLAD PÅSK med massor av godis!
    Kram Katha

    SvaraRadera
  2. Ja, visst vore det bra om man alltid kunde ha roligt på jobbet :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det underbart med djur. Tyvärr är min dotter pälsdjursallergiker så vi har bara fåglar nu. Men det är kul det med eftersom de är tama och väldigt sällskapssjuka och pratiga.
    Glad påsk!

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla