fredag 13 april 2012

Vad ska man ta på sig..

för att det ska vara så klädsamt som möjligt? Ja, det tänkte jag och en väninna ta reda på idag. Vi såg en annons för ett tag sedan från en klädesaffär, som ligger knappt timmes resa härifrån. I annonsen stod det att man kunde boka en personlig genomgång på ca 1 timme för en genomgång av stil, form, färger och modeller. För summan man betalade fick man även välja ut kläder.

Vi kom i rätt god tid och letade upp ortens lilla café. Det var som vi hade åkt 50 år tillbaka i tiden istället för 5 mil i bil:-) Kortet är taget med min mobil, så det är lite suddigt men jag hoppas att ni uppfattar atmosfären ändå.

Tyvärr tog jag inga bilder under klädgenomgången, hade fullt upp med att prova då....

Vi blev mottagna av den supertrevliga damen som ägde butiken och fick ett glas cider, vindruvor och färska jordgubbar. Idén var att vi skulle få tips om hur vi kan skapa en basgarderob och på så sätt minska antalet kläder och ändå alltid ha något att ta på. Låter som en dröm!

Hon gick igenom vår ansiktsform, mätte axlar, midja och höfter samt kollade på vår färgskala. Jag är "kantig" trots mina kurvor. I alla fall i ansiktet. Mina axlar är bredare än höfterna och jag har en midja -  oooolala;-)

Sen började de plocka fram plagg som vi fick prova. Jag fick bland annat lära mig att jag ska ha kortare tunikor och mer figurnära plagg. Hmmm. Att jag ska ha ljusa färger ytterst, gärna med mönster men enfärgade mörkare kläder under.

Köpte den här jättefina spetstunikan för summan jag skulle "betala" för provningen.
En intressant eftermiddag och lärorik. Otroligt vilken skillnad små detaljer kan göra. Nu ska jag ta tag i min garderob. Vi fick tipset att lägga ut alla våra kläder på sängen. Sen ska man para ihop allt som man kan ha tillsammans i någon kombination. Allt som blir över, som inte passar ihop med det övriga, det sorterar men helt enkelt ut. Låter enkelt, men det är nog inte det skulle jag tro.

Nu ska jag umgås med två av våra barnbarn som bor här över helgen:-)


3 kommentarer:

  1. kathas kortmakeri13 april 2012 kl. 20:50

    Hejsan!
    Det där låter som en rolig stund i provhytten. Lycka till med garderoben.
    Kram Katha

    SvaraRadera
  2. Fin spetstunika! Du är då verkligen iväg på allt möjligt! Har aldrig ens hört talas om att det finns sådana (kläd)ställen; färganalys har jag hört om men inte kroppsanalys:D Tyckte du att allt hon sa och visade kändes rätt? Kändes det som din stil?

    Ha en fin helg!
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin. Det mesta hon sa stämde bra och jag kände igen min egen stil rätt bra. Förutom att jag inte riktigt känner mig bekväm i det figurnära nu när jag gått upp någta kilon.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla