måndag 18 april 2011

Inga normala mammor?

läser i senaste numret av tidningen Kattis om olika mammatyper. Där beskrivs dramaqeen-mamman, besserwisser-mamman, martyr-mamman, kompis-mamman, ego-mamman, supporter-mamman och oros-mamman. Ingen av dessa typer beskrivs särskilt positivt. Var finns den helt vanliga mamman...?

Dramaqueen - självupptagen och tar plats
Besserwisssser- vill alltid ha rätt och tillrättarvisar inför andra
Martyr - ger en skuldkänslor
Kompis - vill inte vara förälder
Ego - ger dig ingen tid för hon sätter sig själv först
Supporter - hyllar allt du gör och vågar inte säga ifrån
Oro - bekymrar sig ständigt

Känner inte att jag hör hemma i någon av de grupperna, även om jag nog kan ha drag av flera. Fast det där kan jag nog inte bedöma själv, det får mina döttrar göra:-)

Men varför ska det alltid sättas etiketter på folk och stoppa in dem i olika fack? Det finns kanske en del mammor som är exakt som som de där typerna, men de flesta försöker nog så gott de kan utifrån de förutsättningar de har.

2 kommentarer:

  1. Som mamma, och speciellt första gången man blir mor är man osäker och vet inte riktigt hur man ska vara. Sätter man så negativa namn på beteenden som, precis som du sa, de flesta har lite av varje av blir man ju extra osäker. Säger precis som du. Låt mammor vara mammor på det sätt som de vill. Alla vill ju sitt barn det bästa.

    SvaraRadera
  2. Ja det är jag övertygad om att majoriteten vill.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla