fredag 1 april 2011

De ger och de tar

de senaste åren har det pratats om att vi som jobbar betalar mindre skatt. Tja, kanske det. Men det är inte helt sant. För när jag deklarerade för en liten stund sedan (kanonbra att kunna göra på nätet, tar max 3 minuter) så märkte jag att reseavdraget sänkts med ytterligare 1000 kr detta året. Även förra året var det sänkt med 1000 kr. Och milavdraget var exakt samma summa som förra året, ingen ökning där alltså.

Men det går fortfarande inga bussar förbi min by - ingen kollektivtrafik alltså. Vilket gör att jag måste köra bil till jobbet, eftersom jag har drygt 2,5 mil dit. Eller måste jag flytta in till stan där bussarna går? Inte kan tanken vara att alla ska bo i en stad, eller?

Det gäller att se helheten, tycker jag. Inte ge med ena handen och ta med andra handen. Det är fusk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

tack för din kommentar, hälsar Ulla