torsdag 31 mars 2011

Lättlurade

vi var stödfamilj till en kille i fem år. Han tyckte om att skoja med oss och när vi "gick på" hans skämt sa han alltid -"lättlurad".

Tänker på det uttrycket när det handlar om att styla hem inför försäljning. Har ju varit vanligt i storstäderna länge men nu även i småstäder och på minder orter. Någon bär ut eller gömmer ens saker och ställer dit prylar från en butik för att det ska se trendigt ut. Och detta driver upp priserna enormt. Märkligt tänker jag. Är vi så lättlurade? Vi köper väl inte huset eller lägenheten med sakerna i? Vi köper väl det för att skapa vårt eget hem? Borde vi inte då kunna "tänka bort" inredningen och istället se vår egen dröm. Oavsett om det som står där nu är trendigt eller vanligt traditionellt? Är vi osäkra på vår egen smak?

Jag tänker att risken är stor att man missar det där man borde kolla på och lukta på och känna på, för att man är så bländad av utanpåverket. Så bländade att vi betalar flera 100 000-tals kronor extra.

Lite som kejsarens nya kläder om du frågar mig. Däremot är det självklart att det man visar upp ska vara välstädat och rent, men det är ju en helt annan historia.

3 kommentarer:

  1. Annika Kindenäs31 mars 2011 kl. 21:53

    Oj, jag hade glömt det...Vi träffade honom på ICA någon gång efter han slutat komma till er...han köpte godis med en kompis :) Han mindes ju inte oss förstås...Minns att han gillade att skoja :)

    SvaraRadera
  2. Håller med dig i mycket av detta. Däremot brukar jag köra en annan variant som vi kallar homestyling light. Brukar be säljarna plocka bort så mycket saker, småsaker, som möjligt. En del har nämligen otroligt mycket prylar. Försöker att få det så luftigt men ändå hemtrevligt som möjligt. Anledningen är att spekulanter ska se huset och möjligheterna med det. Har man för mycket grejer ser man inte huset utan att bli förvirrad.
    Det är mycket psykologi inblandat på en visning. Man vill få fram en känsla hos kunden....

    SvaraRadera
  3. Annjo: jag förstår det, att man vill att kunden ska få en positiv upplevelse och att det är bra att det inte är för rörigt, det var det jag menade med att ha välstädat. Det jag tycker är märkligt att folk är beredda att betala mycket mer bara för att någon "stajlat". Men det är väl som när Mads Mikkelsen (heter han så) säger i Fritidsresors reklam "det är dagarna man minns" för att folk ska köpa resor.

    SvaraRadera

tack för din kommentar, hälsar Ulla